Hoe kan het, dat ik sommige t.v.-programma's wel op de harde schijf kan opnemen maar niet kan kopiëren naar een DVD-tje?

Als ik mijn harde schijf van mijn Sony DVD-recorder bekijk, staat bij sommige opnamen het woord Copy bij. Die opnamen kan ik niet overspoelen op een los DVD-tje. Als iets naar de harde schijf kan moet dat toch ook overgezet kunnen worden? Hoe zit het technisch? En heeft de programmamaker er in die gevallen er altijd belang bij dat het niet op losse DVD-tjes terecht komt? Of spelen er ook andere omstandigheden een rol waar de programmamaker geen invloed op heeft? Ik vind het vervelend, dat overspoelen niet kan, want dan moet het op de harde schijf blijven. Op een gegeven moment kan de harde schijf dan vol raken. Zijn er mogelijkheden om het toch nog op een DVD-schiijfje te krijgen?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

De programma's die je niet naar DVD kunt kopieren zijn auteursrechtelijk beschermd.
De TV-zender zend een signaal mee dat een beveiligingscode bevat die door je HDD-recorder wordt herkend en je HDD-recorder blokkeert elke mogelijkheid de opname naar de DVD over te zetten.
Je kunt dit wel omzeilen door je opname op te nemen met behulp van een oude videorecorder.
Je kunt met een oude videorecorder die beveiligingscodes niet herkent probleemloos opnemen.
Daarna kan je de opname ook weer rechtstreeks op je DVD opnemen omdat de videorecorder het beveiligingssignaal niet heeft overgenomen van de HDD-opname.
Kwaliteitsverlies in beeld en geluid moet je dan echter wel voor lief nemen.