Waarom gaat het beeld van een videocamera flikkeren als je van de tv opneemt, terwijl het tv-beeld dat niet doet?

Ik vroeg me dit al een lange tijd af en ik wam er net weer op. Dus ik denk, ''Ik zet het op Goeie vraag!'' :).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Dat komt omdat er in elke tv een dingetje zit dat over de pixels heen gaat hij trekt steeds lijntje voor lijntje en dat gaat heel snel. Inze hersenen kunnen dat niet registreren en daardoor zie je een beeld oftewel de lijntjes kunnen niet gevolgd worden door je hersenen een camera is een apparaat en kan het wel dat is gewoon de technologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een tv beeld flikkert wel degelijk. Maar de meeste mensen nemen dat niet waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een tv een bepaald aantal Hz heeft, bij oude tv's zul je zien dat het beeld ook flikkert. Dit komt omdat er wisselstroom op zit, en de hoeveelheid Hertz geeft aan hoe vaak hij knippert. Je videocamera beeldscherm heeft dit ook, en deze kunnen niet dezelfde Hz zijn en dus niet gesynchroniseerd lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het TV beeld van LCD TV flikkert niet en wordt ook niet lijn voor lijn geschreven zoals bij CRT TV wel het geval is.
Dit flikkeren komt door een gering verschil in opnamesnelheid tussen camera en TV. De "verversingssnelheid "van TV en camera liggen dan dicht bij elkaar en krijg je een soort Moiré-effect die zich manifesteert in flikkeringen, die de camera wel opneemt maar de beeldbewerker (image-engine) van de TV eruit haalt.
Op bepaalde afstand zul je merken dat ook andere verschijnselen ontstaan, als de pixels van de camera ongeveer gelijklopen met de pixelafstand van de TV krijg je
echte Moire' -effecten.
Zo kun je door de afstand herleiden hoeveel megapixels de chip in de camera is.
In dit verhaal ga ik er niet vanuit dat de camera ook op de TV aangesloten is , anders kan er ook nog terugkoppeling optreden die weer andere storingen veroorzaken, dat dan waarschijnlijk wel op de TV te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het TV beeld flikkert op de camera ivm het feit dat het TV beeld 50-60 maal per seconde aan en uit gaat (50/60Hz.).
Bij een 100Hz. tv is dit verschijnsel niet meer te zien en zal het beeld op camera dus stabiel zijn zonder flikkeringen.