Als ik mijn "gewone" tv vervang door een Full-HD tv, is het beeld wat ik zie van de normale kabel dan beter,slechter of gelijk?

Ik wil mijn 32 inch (geen HD) tv vervangen door een die Full-HD is van hetzelfde formaat. Nu heb ik thuis een gewone kabel aansluiting. (geen digitale decoder geen digitene of wat dan ook, maar een normale kabel die uit de muur komt). wordt het beeld van mijn tv ontvangst dan beter, slechter of onveranderd doordat de resolutie groter is naar die van een Full-HD tv?
en merk ik hetzelfde verschil als ik een DVD ga kijken?
Moet ik overschakelen op een ander TV abonnement als ik een Full-HD tv ga gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je nog wat te vroeg bent - er zijn weinig uitzendingen in Full-HD. Zelf denk ik: pas een FHDTV kopen als je oude TV stuk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zelf nog helemaal geen uitzendingen in full HD (1080p). Het hoogste wat wordt uitgezonden is HD 1080i. Zelfs zenders als Discovery HD zenden in 720p uit, wat er nog steeds fantastisch uitziet, maar nog niet blueray evenaart. Momenteel worden de Nederlandze zenders als HD aangeboden. Ik hoop dat mijn provider deze ook binnenkort aanbied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op moment zijn ze al bezig met de voorbereidingen om in (full) HD uit te zenden @mmm, mijn tv begint duidelijke ouderdoms verschijnselen te vertonen en zoizo zat ik dus als vervanging te denken aan een Full-HD omdat het ding een paar jaar mee hoort te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met full-HD ben je beter op de toekomst voorbereid. Echter is het beeld bij veel modellen met full-HD niet perse beter dan bij HD-ready. Dit hangt veel van de kwaliteit van de fabrikant af en voor welk doel (source) de TV is ontworpen.

Het beste antwoord

Het beeld zal meestal wat slechter zijn. Doordat de resolutie van de nieuwe tv veel hoger is dan het signaal dat binnenkomt, gaat de TV de extra beeldpunten berekenen. Dat komt de kwaliteit doorgaans niet ten goede. Het kan zelfs ervaren dat het veel slechter is dan een analoge tv.

Als je een DVD gaat kijken zal het beeld wel wat beter zijn, maar een DVD heeft geen full HD signaal. Ook hier moet de TV dus aan rekenen, maar de kwaliteit is al beter dan je huidige TV weer kan geven. Als je alleen DVD en analoge TV gaat kijken is een Full HD tv misschien niet de beste oplossing, tenzij je een blueray speler aansluit op je nieuwe TV. Pas dan ervaar je de volledige resolutie.

Toegevoegd na 1 uur:
NB. Als je een TV koopt zou je op de site van kieskeurig recensies kunnen lezen en ook navraag kunnen doen naar de kwaliteit van de TV bij een analoog signaal. Mijn eigen tv is bijvoorbeeld niet sterk met een analoog signaal, maar super met een digitaal signaal. En er zijn ook TV's die andersom weer beter scoren.

http://www.kieskeurig.nl/lcd_televisie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beeld zal misschien alleen iets beter zijn omdat de tv de nieuwste technieken aan boord heeft. Verder is het analoge signaal (want dat heb je) gewoon SD, dus 576 beeldlijnen en dat is bepalend voor de scherpte.

Als je dan toch je tv vervangt, neem er dan een met een dvb-c tuner. Ziggo ondersteunt zeer binnenkort het CI+ protocol waarmee je wel een digitaal HD signaal binnenkrijgt waar de tv iets mee kan. Ik verwacht dat andere kabelaars zullen volgen.

Ook een normale dvd is SD, wil je HD (1080 beeldlijnen) zien dan moet je overstappen op Blu Ray.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ter aanvulling; om het digitale signaal te kunnen zien, heb je nog wel een CAM module nodig die ongeveer 100 euro gaat kosten.

Dan kijk je full HD voorzover het als zodanig wordt uitgezonden, zonder dat je een los kastje daarvoor nodig hebt.
paulus811
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je hebt gelijk in het geval van Ziggo. Maar als je het ongeluk hebt dat je in het UPC-gebied zit, dan gaat dat niet werken, die DVB-C tuner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit dacht ik ik UPC gebied
paulus811
14 jaar geleden
Nee, bij UPC werkt dat (nog?) niet. Je zou eens kunnen navragen of er plannen zijn om CI+ te ondersteunen. Wil je toch HD kijken, dan kun je een mediabox in bruikleen krijgen. Dat is gratis, als ik de upc website goed begrepen heb.