Boven een bepaalde grootte is het beter om plasma te verkiezen boven LCD. Ik weet niet precies de maat, maar die ligt rondom de 80 cm.
Er doen veel fabels de ronde over levensduur en energieverbruik, maar zowel de LCD als de Plasmaschermen zijn erg veel veranderd sinds hun introduktie. (Ik was een van de eerste particulieren in NL met een grootbeeld plasmascherm van meer dan 1 mtr. Destijds kostte dat apparaat nog 25.000 gulden!)
Momenteel staan er bij mij vier flatscreen tv's in huis, zowel LCD als Plasma's, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik de voorkeur geef aan het kijken naar een plasmascherm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

plasma verbruikt veel meer stroom, dus wat dat betreft is lcd beter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duurzaamheid is een groot woord vandaag de dag. LCD gaat behoorlijk wat langer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb plasma, omdat ik de beelden veel natuurlijker en warmer vind dan bij LCD. Was een bewuste keuze dus, want deze plasma was een stuk duurder dan vergelijkbare LCD. (twee jaar geleden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koop nooit met je volle verstand plasma.
niet goed voor energie rekening, en ze zijn eerder naar de klote.
zo is bvb zo dat als je vaak naar rtl4 kijkt dat het logo in je scherm brand.
LCD beter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut en zonder enige twijfel plasma.
Onvergelijkbare kwaliteit, een plasma kan o.a. 'echt zwart' maken, iets waar LCD's nog steeds moeite mee hebben.
De kinderziektes (snel kapot gaan, inbranden) zijn uit de wereld.
Het enige dat overblijft is de hogere aanschafprijs en en energieverbruik.
AWM
14 jaar geleden
Energie verbruik tsja. Dit hangt ervan af naar wat je kijkt als er veel licht in de scenes zit verbuikt een plasma meer bij donkere scenes weer minder dit omdat de plasma pixels dan uit staan en geen stroom verbruiken. bij een lcd is het stroom gebruik altijd het zelfde en bij een plasma kan dit dus verschillen. Maar wat moet je kiezen, als je veel van films en sport houdt kies maar voor een plasma dit omdat zwart,zwart is en dat beelden op een plasma veel sneller gaan (reactie tijd bij een plasma is 0,0001 miliseconde en de snelste lcd op dit monent 1 milliseconde.

Het belangerijkste is kies een televisie die jij het mooist vindt en niet de verkoper of je buurman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf een LCD.
Ik weet dat plasma op zich mooiere en diepere kleuren geeft.
De reden dat ik toch voor een LCD heb gekozen, is dat het niet zo'n spiegel in je kamer is als 'ie uitstaat.
Dat vind ik zelf een groot nadeel van plasma.
Het is erg spiegelend, en niet iedere huiskamer heeft de mogelijkheid om een plasma zo te zetten dat het licht er niet inschijnt.
Ik ben overigens zeer tevreden met mijn LCD.