Hoe kan het dat door van monitor te verwisselen je tegen andere dingen anders aan kijkt.

Ik heb normaal een 19 inch tft monitor. Ik heb voor de grap een paar uur mijn computer op een Sony Bravia 40 inch scherm aangesloten. Toen ik net op mijn iphone keek leken de lettertjes kleiner dan normaal en moest ik moetje doen om ze te lezen. Normaal heb ik hier geen moeite mee. Het zag er scherper uit. Doordat ik er zo raar tegen aan keek zou ik haast gaan denken dat het een ander lettertype was dat ik zag hoewel ik beter weet natuurlijk.

Toegevoegd na 24 seconden:
moetje = moeite

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Heeft te maken met de pixel dichtheid van de schermen. Meer pixels per inch betekend scherper beeld maar vaak ook kleinere letters. Computerschermen hebben een kleinere pixel pitch (scherper beeld) dan televisieschermen omdat ze bedoeld zijn om van dichtbij te bekijken. Tv's daarintegen beschikken in verhouding over minder pixels op het scherm (grotere pixel pitch) omdat het bedoeld is om van ver af naar te kijken. Je ogen zijn dus totaal anders ingesteld als je op je tv gaat internetten bijvoorbeeld. Als je dan wisselt met een apparaat met een kleinere pixel pitch(monitor/iPhone) is dat even wennen. Je 40inch tv als computerscherm gebruiken zou ik je dan ook ten zeerste willen afraden (of op een flinke afstand).