Eigenlijk was de Schot John Logie Baird de eerste persoon die een werkende televisie construeerde. Het apparaat heette "Televisor" en was nog in niets te vergelijken met een moderne televisie. De werking berustte op een ronddraaiende Nipkowschijf, waarin spiraalsgewijs allemaal kleine gaatjes aangebracht waren. Door een lamp achter de schijf, die met wisselende sterkte brandde, kon zo een primitief beeld worden opgebouwd.
Aan zendzijde gebeurde het tegenovergestelde: een fotogevoelige cel werd achter een Nipkowschijf geplaatst. Het uit te zenden beeld werd door een sterke lamp verlicht en door de draaiende schijf viel er licht van wisselende sterkte op de fotocel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Paul Gottlieb Nipkow
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bron??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nl.wikipedia.org/wiki/paul_nipkow
Mr.televisie