waarom hoor ik altijd een hele hoge piep als ik tv kijk op een oude tv?

ik hoor het zelfs door de muur heen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dan ben je nog jong, want voor ouderen is deze piep te hoog om te kunnen horen.
De piep komt uit de hoogspanningsspoelen van de TV, die oscilleren om het raster te kunnen wegschrijven. Daar staat enkele tienduizenden volts op.
Een platte TV heeft die dingen niet aan boord.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Was dat geen 17 kHz?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryofiel :
Ongeveer, 16,75 khz als ik me goed herinner. @escape: Een kleuren tv (CRT) heeft ca 25000 KV op het scherm (66 cm scherm) staan.Afhankelijk van de maat en bouwjaar was het tussen 15000 en 30000 volt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Overigens heeft het voltage niets met hoogte van de toon te maken, hooguit met de sterkte van de toon.
escape
13 jaar geleden
@Cryofiel: Inderdaad. Ze probeerden wel eens giethars over die dingen te gieten om ze te dempen, maar het niet leuk om met hoogspanning te klooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij was het 15.625 Hz.

Andere antwoorden (1)

Er is reeds een antwoord gegeven dat deels een van de oorzaken beschrijft. Door de hoogspanning in de TV spoelen trillen de spoelen mee en maken zo de pieptoon.
Een tweede oorzaak die veel minder vaak voorkomt is een ouderwetse afluistermethode waarbij elektromagnetische straling, (golven) op metalen gericht worden die in de nabijheid zijn van de doelpersoon. Deze golven weerkaatsen de straling die dan tevens de geluidsgolven bevat die het bestraalde metaal opneemt, het verschil tussen de uitgezonden frequenties en de ontvangen frequentie is het geluid. Omdat het metaal relatief dun moet zijn om mee te kunnen trillen op geluidsgolven, gaan deze metaalstukjes ook op een van de vele resonantiefrequenties meetrillen, en een van deze resonantiefrequenties vallen dan binnen het gehoorbereik van de mens. Dus duidelijk een ongewenst bijeffect. Deze techniek wordt dan ook tegenwoordig bijna alleen nog gebruikt door privé detectives die de veel duurdere apparatuur niet kunnen betalen. Deze piepgeluiden zijn dat ook meestal niet meer afkomstig van televisies, duidelijk omdat zulke hoge frequenties niet door muren heen gaan en door bijna elke vaste stof tegen gehouden worden. ( natuurlijke eigenschap van hoge akoestische frequenties). Zelf heb ik enkele keren meegemaakt dat ik met iemand in een bos liep te wandelen met de fiets aan de hand, en ook toen een korte tijd zo'n pieptoon hoorde. De veroorzaker hoort dit ook en stelt zijn apparatuur op een iets andere frequentie af en de pieptoon verdwijnt dan gelijdelijk. In de jaren 70 van de vorige eeuw was dit een vrij veel voorkomend fenomeen en was bij elke recherche en staatsveiligheidsdienst bekend. De "nieuwe" apparatuur werkt met nieuwe frequenties (veel hoger) en met veel grotere afstanden en hebben deze bijwerkingen niet meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je ALTIJD na het aanzetten van de TV de pieptoon hoort dan is de tweede mogelijke oorzaak hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing.