Van mijn plasmatelevisie blijft bij stilstaand beeld het beeld in het scherm staan. Is dit schadelijk?

Ik wil een zender opzetten waarbij het beeld stilstaat, zou dit beeld blijven staan op de televisie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

De reden waarom een beeld kan inbranden, is omdat de beeldbuis vanbinnen met fosfor (3 lagen - rood, groen en blauw) was bespoten.
Doordat de elektronen straal (kanon) die het beeld schrijft, het fosfor doet oplichten, kon als het het te lang door hetzelfde patroon wordt beschoten, het fosfor op de felle plekken inbranden, zodat na uit zetten het patroon ingebrand blijft.
Dit gebeurt bijvoorbeeld als de hele dag het testbeeld werd opgezet. Ook als het scherm elke dag voor hetzelfde wordt gebruikt, zoals bij bedrijfs-monitoren met beeldbuizen. Vandaar dat men de screensavers had ingebouwd.
Maar ook een tv-toestel met een beeldbuis op de zon laten staan of te lang naar het licht, heeft het tot gevolg dat het contrast snel achteruitgaat.
Nu het hele beeld-systeem anders word opgebouwd in een toestel of monitor met plasma, LCD en LED, is dit gevaar niet meer aanwezig.
Screensavers zijn niet meer nodig en het toestel constant op hetzelfde beeld laten staan, heeft geen inbranden tot gevolg.
Dus het lang op een stilstaand beeld laten staan heeft geen nadelige gevolgen bij de huidige nieuwe techniek.

Toegevoegd na 1 minuut:
Allen bij plasma bestaat een lichte kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n verhaal, wat goed in elkaar steekt en leuk onderbouwd is, echter dan besluit je met (na 1 minuut toegevoegd) "alleen bij plasma bestaat een lichte kans". Jammer, jammer!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik dat even over het hoofd heb gezien. Ik had de zin eerst anders opgesteld en vergeten plasma apart te vermelden...slip of the pen...iedereen maakt fouten toch? Jij toch ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel het ook niet naar..., ik vond het een goed verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch een plus hoor

Andere antwoorden (7)

Nee hoor. Daar hebben de mensen die de TV maken zelf wel aan gedacht en zo gemaakt om het te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk wel dat het beeld kan "inbranden". Je zet toch ook niet voor niets een screensaver op je PC ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is uit het win 95 tijdperk, waarbij idereen nog een kathode straalbuis als scherm had. nu is het nergens meer voor nodig.
op de oude beeldbuis bakken kon dit na een tijd een keer inbranden, maar dit kan niet met plasma tv`s

anders zie eerste regel van wikkie:

Een plasmascherm wordt gebruikt voor het weergeven van bewegende en vaste beelden. dus nee het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plasma schermen kunnen weldegelijk "inbranden" , 99% van deze schermen hebben echter een zelf corrigerende beeld verwerking. Het beeld wordt om de ca. 10 seconden, een milimetertje opgeschoven (eerst over een ca. halve centimeter naar onderen en dan weer terug) dit tervoorkoming van inbranden. Tevens zijn bijna alle streamers (zoals b.v. de popcorn) uitgeruist met een screensaver.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee dat wist ik niet:) dank u, weer wat geleerd.
Een vaststaand beeld kan op den duur wat nalichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een showmodel plasma gehad.
daar stond een aanbieding ingebrand (TOT €300,-!).
vanalles geprobeerd. er zit een functie op om het scherm weer wit te maken, maar na vanalles te hebben geprobeerd... niets.
het bleef erin staan.
(heb uiteindelijk nieuwe gekregen)
zo'n scherm staat daar 24/7 aan, voor weken, zal er ook wel mee te maken hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plasma schermen kunnen weldegelijk "inbranden" , 99% van deze schermen hebben echter een zelf corrigerende beeld verwerking. Het beeld wordt om de ca. 10 seconden, een milimetertje opgeschoven (eerst over een ca. halve centimeter naar onderen en dan weer terug) dit tervoorkoming van inbranden. Tevens zijn bijna alle streamers (zoals b.v. de popcorn) uitgeruist met een screensaver.........

B.t.w. wat voor een interessante zender gaat dit worden, waarbij het beeld stilstaat voor zo'n lange tijd, dat er kans op inbranden bestaat, daar zal je wel heel veel kijkers mee trekken!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad een nadeelo van plasma t.o.v. LED.

Het inbranden is in de laatste generaties wel drastisch verminderd door ander materialen en het zgn "pixel-hoppen". Bij een stilstaand beeld wordt het beeld continue een paar pixels verplaatst. Bijna onmerkbaar. Het inbranden van vlekken'voorkom je daar niet mee...

Toegevoegd na 15 minuten:
Ow... denk dat mijn voorganger al zo'n antwoord had gegeven... Net die laaste gemist.

BTW.. toen ze bij het Journaal (oud werkgever) de plasma's die in de achtergrond stonden, uitzetten na een paar jaar te hebben gewerkt, was het journaallogo ook ingebrand.
ronaldP