Vraag me af of een aardedraad op een apparaat bescherming bied?

Of is het dat de stroom zo snel mogelijk afslaat?
Kun toch nog een optater krijgen in theorie.
Waarom zou de stroom de eerste weg zoeken via de aarde?

4 maanden geleden
Thecis
4 maanden geleden
Minste weerstand.
Tegenwoordig ook extra beveiligd met een aardlekschalelaar.

Antwoorden (1)

Zeker biedt dat bescherming!
Stel, er ontstaat schade in je wasmachine of koffiezetapparaat en je hebt geen geaarde aansluiting. Als er een draad tegen de behuizing van het apparaat komt, staat dat hele apparaat (de metalen delen) onder spanning. Dat kan dan leiden tot brand, als die spanning zich via andere materialen een weg baant naar de aarde. Of het leidt tot een flinke schok die jij krijgt op het moment dat je het apparaat aanraakt.

Als zo'n apparaat wel is geaard, gaat de spanning van de behuizing direct via de aardedraad naar de meterkast. De aardlekschakelaar slaat dan uit en dan is het apparaat dus niet langer onder spanning. Geen gevaar meer voor jou als je het aanraakt en geen risico op brand.
4 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Prima antwoord (+), maar toch nog even een aanvulling:
Ook in installaties zonder aardlekschakelaar biedt de aarddraad bescherming. Het idee is dan dat bij sluiting naar aarde de stroom zodanig hoog wordt dat de smeltpatroon ("de stop") doorsmelt en zo de spanning verbreekt.
Sterker nog: dit was de originele werking van de aarddraad. De installatieautomaat/aardlekschakelaar zijn moderne vindingen die bovenop dit bestaande systeem gebouwd zijn. Overigens heeft de aarddraad een hele goede verbinding met aarde. Daar kan gemakkelijk de standaard 16 ampère (of meer) door afgevoerd worden. (Het is dus meer dan zomaar een draadje dat in de grond gestopt wordt.
TurfGraver
4 maanden geleden
Aanvullend op bovenstaande.
De aardlekschakelaar werkt ook zonder aarddraad.