Mijn frituurpan kookte over nadat alles eruit was en de stekker uit het stopcontact was, hoe komt dat?

Alles was al uit het vet en de stekker al meer dan een minuut uit het stopcontact, ineens schuimen/borrelen als een malle. Hele aanrecht alles onder..

6 maanden geleden
10.2K
TurfGraver
6 maanden geleden
Tsss, is wat. Heb je ook een vraag?
Franks
6 maanden geleden
Hoe dat mogelijk is is de vraag.
TurfGraver
6 maanden geleden
Iets ingevallen, vocht...
Niet afgedekt?
Franks
6 maanden geleden
Nope. Dat vind ik dus het rare

Antwoorden (2)

Dat is mogelijk als er wat water in het vet is gevallen. Van 1 druppeltje zal het niet gaan overkoken, maar een klein scheutje is al genoeg.
Wellicht is er iets van condens boven de frituurpan geweest dat naar beneden is gaan druppelen in de pan.
6 maanden geleden
Franks
6 maanden geleden
Dat is het rare. Dat is niet mogelijk. Deksels waren eraf en stond onde de afzuigkap. Kort ervoor was de andere ook al overgelopen maar die zat gewoon nog in het stopcontact dus dat vond ik niet heel raar. Maar dat die andere dat deed terwijl hij al een tijdje uitstond vind ik raar
Utrecht
6 maanden geleden
Het heeft niets met het stopcontact te maken. Maar vooral met de temperatuur die het vet nog heeft (dat dat blijft nog lang heel heet ook als de stekker eruit is). Het lijkt mij ook meest waarschijnlijk dat er een scheut/plas water in de olie is gevallen. Mogelijk condens vanuit de afzuigkap?
HeerVoldemort
6 maanden geleden
Dus er zijn 2 frituurpannen die overkookten...ik vind 1 al knap...
Het kan ook zijn dat het vet oververhit was, maar niet kookt. Als dat vet in beweging wordt gebracht, en dat hoeft maar heel miniem te zijn, je zet iets hard op het aanrecht, of misschien wel een langsrijdende vrachtwagen, dan krijgt dat vet een schokje en gaat opeens koken.
Eigenlijk hetzelfde idee als een bak koud water die buiten staat als het vriest, maar toch niet bevroren is. Als je dan tegen die bak stoot wordt het water wel opeens ijs. Dat water was dus onderkoeld
6 maanden geleden
Utrecht
6 maanden geleden
Dan moet de thermostaat flink kapot zijn: het kookpunt van olie is ver boven de 200 graden.