Moet ik een metalen lantaarnpaal in mijn tuin aarden? Zo ja, hoe?

In de tuin zijn we een metalen lantaarnpaal aan het aanleggen. Deze is geheel van metaal en staat met de buis in de grond. Moet deze alsnog worden geaard, ondanks dat de paal in de grond staat?

8 maanden geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Om een goede aarde te hebben moet-ie diep in het grondwater staan. Dus als je op wat hoger gelegen grond woont is het te adviseren om een extra aarde te installeren. Dat kan overigens vrij eenvoudig. Neem een koperen, aluminium of roestvrij stalen draad, zet die goed vast op een houten paal, en sla die diep in de bodem. Tot ruim in het grondwater dus.
8 maanden geleden
Het handigst is een drie-aderige kabel gebruiken vanuit een geaard stopcontact. Dan heb je de aardkabel er gelijk bij. Extra aarden is dan niet nodig.
jc54
8 maanden geleden