Is een (qumax) luchtreiniger met uvc schadelijk?

Op internet vindt ik geen eenduidig antwoord, zowel schadelijkheid voor gezondheid en ozon lees ik terug, waar anderen zeggen dat het veilig is mits binnen veilige marges. Hoe zit dit? En iemand kennis van hoe dit bij specifiek de Qumax werkt?

1.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Belangrijkste is denk ik dat ze weinig zin hebben.
SimonV
een jaar geleden
Het Environmental Protection Agency stelt dat sommige UV-luchtreinigers ozongas uitstoten. Dit kan ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken, vooral bij mensen met astma.
De Qumax doet dit niet, voor zover ik kan zien (en heeft veel positieve reviews).
https://www.medicalnewstoday.com/articles/uv-air-purifier
https://www.bol.com/nl/nl/p/qumax-luchtreiniger-met-hepa-filter-air-purifier-met-uv-c-timer-slaapmodus-laag-geluidsniveau-cadr-250m-h-wit/9300000039016059 Overmatige blootstelling aan UV-licht kan huidcellen beschadigen en in extreme gevallen kanker veroorzaken. Daarom zijn luchtreinigers van slechte kwaliteit een reden tot bezorgdheid, omdat ze UV-straling kunnen lekken.
Gelukkig worden de luchtreinigers meestal geleverd met een plastic of metalen behuizing, die blootstelling aan het ultraviolette licht voorkomt.
https://cleancrispair.com/uv-air-purifier-dangers/

Antwoorden (1)

Het is afhankelijk van de situatie. UVC-licht kan schadelijk zijn voor de ogen en de huid, dus het is belangrijk om de luchtreiniger op een veilige afstand te houden. Het is ook belangrijk om de gebruiksaanwijzing van de luchtreiniger te lezen om te zien of er speciale veiligheidsmaatregelen zijn.
9 maanden geleden