Nee, geen schroeven losdraaien!

Er is een reden dat de schakelaar uit is geklapt. Dat kan zijn door overbelasting of kortsluiting. Zolang er kortsluiting is, kun je de schakelaar niet inschakelen. In het geval van overbelasting (teveel apparaten tegelijk op 1 groep in gebruik) ontstaat er teveel warmte in de kabels en/of schakelaars. Je zult dan een tijd moeten wachten voordat je de boel weer in kunt schakelen, zodat alles voldoende kan afkoelen.

In beide gevallen is het slim om een aantal apparaten uit te schakelen (stekker eruit) voordat je de schakelaars in de meterkast weer omzet. Om uit te zoeken waar de eventuele kortsluiting in zit, schakel je de apparaten 1 voor 1 weer aan.
een jaar geleden
Stijn073_
een jaar geleden
Ik heb hem handmatig uitgeschakeld voor het installeren van een paar lampen dus ik heb zelf de schakelaars omgezet.
ronron1212
een jaar geleden
vier rode liggen er uit is zwart de hoofd schakelaar die is in
Stijn073_
een jaar geleden
Ik krijg die rode niet meer omhoog
ronron1212
een jaar geleden
alle vier zitten volgens mijn aan elkaar dus de twee middelste gelijk om hoog drukken.
Stijn073_
een jaar geleden
Ja klopt ze zitten aan elkaar, ik zal het straks proberen ben nu op werk.
Inekez1
een jaar geleden
Dan moet je ofwel gewoon harder drukken om m weer omhoog te zetten. Een beetje weerstand is normaal. Of je hebt je lampen niet goed aangesloten. Maar als er daardoor kortsluiting zou ontstaan, zou in principe de aardlek (ook) uit moeten klappen. Voor het tijdelijk uitschakelen van een groep om bijvoorbeeld lampen of een stopcontact te monteren, kun je beter alleen de betreffende groep uitschakelen. Controleer dan eerst met een spanningzoeker of er stroom op de draden staat en of je spanningzoekerlampje goed werkt, dan (1 voor 1 als je niet weet welke groep) de groepen uitschakelen tot de betreffende draden stroomvrij zijn. Als het goed is kun je ook nu de groepen uitzetten, dan de hoofdschakelaar aan en dan 1 voor 1 de groepen weer inschakelen. Mocht er ergens een probleem zitten, dan kom je er gelijk achter in welke groep dat is en houdt de rest van het huis gewoon stroom.
Stijn073_
een jaar geleden
Het is gelukt, het ging inderdaad wat stroef waardoor ik het vanmorgen niet aandurfde, maar de stroom staat er weer op. Dank jullie wel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Stijn073_
Fijn dat het gelukt is ! @Inekez1
Toch even een opmerking. Jij schrijft: "Of je hebt je lampen niet goed aangesloten. Maar als er daardoor kortsluiting zou ontstaan, zou in principe de aardlek (ook) uit moeten klappen." Dat is niet het geval ! (en toch ook weer wel !) We moeten 2 dingen uit elkaar houden:
1) overbelasting van het circuit (daaronder valt ook kortsluiting)
2) het weglekken van stroom naar aarde. Een zuivere aardlekschakelaar is alleen voor funktie 2. Deze meet de stroom die het circuit in gaat en de stroom die er weer uit komt. Is die ongelijk dan schakelt de aardlek uit. Bij kortsluiting is er voor de aardlek geen probleem. Er gaat immers evenveel stroom in als uit. Ook al is het heel veel, het blijft evenveel. De aardlek schakelt NIET uit. Maar... Wat wij een 'aardlek' noemen is meestal een 'installatieautomaat'. Dat is een apparaat met een gecombineerde funktie die zowel overbelasting als het weglekken van stroom meet. Die combineert dus de 1 en 2.