De kabel koffiezetapparaat is verbrand, is het apparaat nog bruikbaar?

Gister is de kabel van mn Dolce Gusto apparaat op een brandend gaspit gevallen.
Het stonk alleen, verder geen geluiden gehoord.
De omhelsing is best dik en ik kan niet zien of de kabels erin aangetast zijn.
Enig idee of ik het nog kan gebruiken, of kan zien tot hoever het doorgebrand is?

Picture for question
4.3K

Antwoorden (2)

Hoe ver de kabel verbrand is, kun je zien door het verbrandde deel (het zwarte) te verwijderen. Zo op de foto te zien, is de kabel nog wel bruikbaar, maar niet meer veilig.
In dit geval adviseer ik de voedingskabel te vervangen (is best wel te doen), of te laten vervangen.
jc54
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Dit snoer is absoluut niet meer veilig, en aangezien het op een aanrecht wordt gebruikt waar het snoer kennelijk los ligt, kan bewegen, aangeraakt kan worden, met water in aanraking kan komen, nogmaals warm kan worden tijdens koken, vind ik "is de kabel nog wel bruikbaar" niet zo handig geformuleerd.
Het is ook de vraag wat er in de kabel gebeurt als het apparaat wordt gebruikt. Een koffie-apparaat heeft doorgaans een behoorlijk vermogen (1500 - 2000 W), wat bij een beschadiging van het snoer eerder tot problemen leidt dan een beschadigd snoer van een simpel ledlampje van 5 Watt.
Simone
een jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden.
We women (nog) in een kleine stúdió waar ik het apparaat helaas nergens anders kan gebruiken. Ik heb dit apparaat anderhalf jaar, normaal leg ik de kabel aan de andere kant en blijft die zo liggen, deze keer had ik heb echter even opzij gezet om een ander apparaat te gebruiken en daarna ben ik vergeten de kabel weer goed te leggen.
Ik zal wel aan een kennis vragen dit te vervangen, hij js handig en doet dit ook voor zijn baan.
Tot dan maar Senseo koffie drinken (niet te zuipen helaas haha).
Die kabel moet je absoluut vervangen! Dat er nog geen kortsluiting is ontstaan terwijl de kabel op de gaspit lag, wil niet zeggen dat de kabel nog bruikbaar is. Op het moment dat je het apparaat gebruikt, gaat er pas stoom lopen en ontstaat er een enorm spanningsverschil tussen de beide draden in de kabel. De beschadigde ommanteling is nu te zwak om goed te blijven isoleren. Door het verbranden is het rubber ook breekbaar geworden en zal dus bij beweging van de kabel steeds een beetje verder afbrokkelen.

Hoewel het waarschijnlijk een geaarde kabel is en je wellicht ook een goed geaard stopcontact hebt, zou ik toch het risico niet nemen van een beschadigde elektriciteitskabel op je aanrecht!

Blijkbaar was de kabel ook te lang voor de situatie, anders had hij nooit op het gas kunnen vallen. Misschien kun je de huidige kabel inkorten door het beschadigde stuk eraf te knippen en een nieuwe stekker te monteren, of door het beschadigde stuk af te knippen en de rest opnieuw aan het apparaat te monteren. Anders een nieuw snoer eraan zetten. En het snoer dan zo wegwerken of vastzetten dat het niet meer op het gasfornuis kan komen. Gebruik eventueel een ander stopcontact of een andere plaats voor je koffiezetapparaat.

Als je zelf niet handig bent om op een goede manier een snoer te vervangen van een apparaat, kijk dan eens of er een kluscafé of repair-café bij jou in de buurt is. Daar zitten vaak vrijwilligers die gratis of goedkoop je elektrische apparaten kunnen repareren.
een jaar geleden