Witte rook en een brandgeur uit de wasmachine, wat kan dit zijn?

Bij 60 graden wassen kwam er vandaag witte rook vrij, met een brandlucht. Dit is vorige week ook 1 keer gebeurd maar bij 40 graden wassen is er niets aan de hand. Nu moet ik ook zeggen dat de machine bij het centrifugeren erg hard tekeer gaat. Gaat bijna altijd van zijn plek en draait zodoende bijna een kwartslag. Staat verder wel waterpas..

De kap heb ik er van af gehaald maar zie verder niets gek. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het gaat om een Zanussi ZWF5140P van ruim bijna 8 jaar oud.

30.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Nieuwe kopen.
Utrecht
3 jaar geleden
Witte rook en een brandlucht; waar wacht je op, een nieuwe paus?
Direct de stekker eruit. Als hij de afgelopen jaren flink is gebruikt (gezin), dan kan ik me voorstellen dat een Zanussi na 8 jaar wel een beetje op is (het is geen Miele...). Wellicht de kosten van een monteur niet meer waard dus zoals ronron1212 al aangeeft: op zoek naar een nieuwe.
fremar
3 jaar geleden
Weg ermee voor er erger gebeurt, je wil geen brand in huis toch!
Pieterke
3 jaar geleden
Die is aan zijn eindje gekomen. Reparatie laten doen is heel erg duur als het al mogelijk is. 8 jaar is tegenwoordig een normale levensduur voor een niet al te dure machine. Inderdaad zoals anderen al zeggen zo snel mogelijk een nieuwe kopen.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
heb ik ook gehad. weet niet of het hetzelfde euvel is maar ik had voorbij 10 jaar terug een kat. en ik waste altijd het kattemandje in de wasmachine zonder de haren er goed uit te halen. die haren gingen klitten in de trommel zelf en ik had dit niet door. na een aantal jaar kwam er gewoon spontaan tijdens een wasbeurt rook in de machine. klinkt hetzelfde als bij jou maar ik weet niet of je een kat hebt en/of hetzelfde doet/deed ofdat er iets losgeraakt is in de trommel bij jouw machine. hoe dan ook de trommel ging ook ratelen, de rook bleef en een knarsend geluid werd steeds erger, heb het niet aangedurfd verder te wassen ermee, en ik moest gelijk een nieuwe wasmachine kopen. (ik had die machine pas ongeveer 10 jaar toen) WEL moet ik zeggen dat ik er onzorgvuldig mee om ben gegaan., ik heb nl ook veel kleding erin geverfd met zout en speciale kleding verfoplossing en van dat soort dingen.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk is er iets defect geraakt in de ophanging van de trommel. Kogellagers, stabilisatiestangen of veren / schokdempers. Dat kun je testen door het deurtje open te doen en met je hand de lege trommel rond te draaien en op en neer te bewegen. Normaal gesproken draait de trommel soepel rond en komt die nergens tegenaan als je op en neer duwt. Waarschijnlijk gebeurt dat bij die van jou wel. Tijdens het draaien van de was schuurt de trommel dan ergens tegenaan, wat extra slijtage geeft en waardoor warmte wordt ontwikkeld. Hoe zwaarder de was in de trommel (katoen is zwaarder dan synthetische stoffen) en hoe voller de trommel, hoe erger het effect. Daardoor doet het probleem zich waarschijnlijk vooral voor bij de 60 graden was.

Als je zelf geen handige handjes hebt om je hele wasmachine te demonteren en alle beschadigde onderdelen te vervangen, dan is het goedkoper om een nieuwe te kopen. De onderdelen zijn niet zo duur, maar het is veel werk omdat alles uit elkaar moet. Omdat de machine nog elke keer is gebruikt nadat er iets in de ophanging en stabilisatie kapot is gegaan, is er nu waarschijnlijk meer schade binnenin dan alleen de kogellagers en schokdempers. Tijd voor een nieuwe denk ik.

Om soortgelijke problemen met je nieuwe wasmachine in de toekomst te voorkomen moet je in de gaten houden of de machine soepel draait. Ook tijdens centrifugeren hoort de machine niet te stuiteren of van z'n plek te komen of rond te draaien. Ook niet een beetje. Als je de machine te vol doet met zware was (was die zwaar wordt als het nat is), of als er juist heel weinig was in zit dat zich niet goed door de trommel kan verdelen, dan heb je eerder kans dat de ophanging van de trommel beschadigd.