Kunnen we een omzetstekker van 13 ampere gebruiken om een verdeeldoos in te stoppen, op Engelse stekker?

We gaan verhuizen naar Engeland en willen een aantal van onze elektrische apparaten meenemen. Kunnen we een omzetstekker van 13 ampere gebruiken om een verdeeldoos in te stoppen, waar vervolgens de elektrische apparaten ingestopt zullen worden? Denk hierbij aan bijv een TV, playstation, koffiezetapparaat, laptop of bureaulampen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En kan daar een reisstekker voor gebruikt worden, zodat we de stekkerdoos niet hoeven te 'vermaken'?

Antwoorden (2)

De Engelse stekker kan je zonder problemen aan een Nederlandse standaard verdeeldoos maken. Het probleem kan alleen zijn, dat tegenwoordig de meeste verdeeldozen die je koopt niet meer kunnen worden open geschroefd om er een andere draad met stekker aan te zetten. Dat zou dus het enige probleem kunnen zijn dat je nog tegen komt. Let wel op de juiste aarding!
Probeer ook, om de totale maximale belasting niet boven de 2500 watt te laten komen, anders wordt het een beetje warm op de stekker.
Toegevoegd op 10 augustus 2020 17:56: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Netspanning en frequentie zijn in Nederland en Engeland gelijk.
De meeste groepen in een huishouden zijn afgezekerd op een waarde van 16A. Dat is de maximale stroom die veilig door een koperdraad met een oppervlakte van 2,5mm2 gaat.
De meeste verdeeldozen hebben echter draden die dunner zijn. Als je er al 10A door mag voeren, dan is dat al heel wat. De reden dat dit toegestaan is omdat de belasting van dit soort verdeeldozen zelden de volle 16A is. (Mocht dat je wel16A 'trekken' dan zijn deze dozen ook niet geschikt voor die belasting, maar dat terzijde.)
Jij hebt een omzetstekker van 13A. Daarmee kom je al ruim boven de maximale belasting van de verdeeldoos. De omzetstekker zal daarom het probleem niet zijn.
Kortom het is niet anders als in Nederland. Ook daar trekken TV, playstation, koffiezetapparaat, laptop of bureaulampen zelden de maximale capaciteit van de verdeeldoos. Zolang je dus geen gekke dingen doet door teveel en/of zware apparaten aan te sluiten dan komt dat wel goed.