Kan het kwaad om een oplaadstation in het stopcontact te laten zitten zonder apparaat?

Kan het kwaad om een oplaadstation van een mobiel in het stopcontact te laten wanneer er geen apparaat in de oplaadhouder zit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Theoretisch wel. Als er geen apparaat aan vastzit, kan het zijn dat de oplader te warm wordt. Het risico hierop is groter bij de minder bekende merken, maar het blijft een risico. Wil je dus het zekere voor het onzekere? Haal dan de lader uit het stopcontact als je niets oplaadt.
.
Tips
Er zijn een aantal tips die de brandveiligheid bij het opladen van elektrische apparaten kunnen vergroten:
1. Haal het apparaat van de oplader af als het helemaal is opgeladen
2. Laat de oplader niet in het stopcontact zitten als er niks opgeladen wordt
3. Gebruik geen alternatieve goedkope kabels, maar alleen de opladers van de fabrikant.
4. Haal opladers uit het stopcontact als je weggaat of gaat slapen.
De waarschuwing voor het brandgevaar tijdens het opladen van elektrische apparaten is onderdeel van de Risicomotor Woningbranden die het Verbond van Verzekeraars jaarlijks uitgeeft in samenwerking met Brandweer Nederland.
SimonV
4 jaar geleden
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Ik kan geen plusje aanklikken, maar: goede toevoeging! Tenminste, vwb het stroomverbruik.
Het kan op zich geen kwaad alleen kost het een heel klein beetje stroom. Het is wel makkelijk omdat je je oplader nooit kwijt bent.