Maakt het wat uit voor mijn elektrische boiler hoe ik de stroom aansluit?

Maakt het wat uit voor mijn elektrische boiler hoe ik de stroom aansluit in de boiler?Ik zie alleen A en B het zelfde geld voor het controlelampje A en B.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Dat ligt er aan of het een fase en nul of 3 fasen aansluiting betreft.

Bij een fase en nul aansluiting is alles doorverbonden via bruggen en maakt het dus niets uit waar u de fase of de nul op aansluit, maar ik zou de fase aan de kant van een brug monteren.

Bij een driesfaseaansluiting zijn er twee opties. Met of zonder nul. De nul vormt dan het sterpunt en het is belangrijk dat u dit goed aansluit.

Wat A en B betekent bij uw boiler zult u in de gebruiksaanwijzing moeten kunnen vinden.

Zie schema.
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
A en B zijn te algemene namen om iets met zekerheid te kunnen zeggen, dus hier even een groot voorbehoud ! Check goed de gebruiksaanwijzing !

Maar er even vanuit gaande dat dit inderdaad, zoals je veronderstelt, de 230V aansluitingen zijn dan maakt het niet uit aan welke van de twee je de fase, respectievelijk de nul bevestigd. Het is immers wisselstroom.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"dan maakt het niet uit aan welke van de twee je de fase, respectievelijk de nul bevestigd. Het is immers wisselstroom."
Is niet zo'n goeie tip van je... het maakt namelijk heel veel uit waar je wat aansluit, immers konden ze dan de kleurtjes bij wisselstroom dan wel gelijk houden i.p.v. blauw & bruin. Je neemt wisselstroom iets te letterlijk denk ik, dat je suggereert dat de stroom wisselt van draad misschien? Ik zou de binas er nog maar eens op naslaan....