Hoe komt het dat mijn aardlekschakelaar afschakelt?

ik wilde gaan gourmeten na aansluiten schiet aardlek er uit , op de groep staan alleen vaatwasser en magnetron en nog 2 stopcontakten, na onderzoek heb ik vaatwasser van stroom gehaald en probleem was opgelost, wat nu zit het probleem in groep of kan ik beter nwe vaatwasser kopen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.9K
ronron1212
5 jaar geleden
Stond je vaatwasser aan dan?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
nee magnetron en vaatwasser waren niet in gebruik, heb later die middag goumetstel van mn schoonmoeder opgehaald zelfde de probleem ! gourmetstel op andere groep gezet ook geen probleem dus …...

Antwoorden (2)

Zo te lezen is er gewoon sprake van overbelasting; een vaatwasser is een stroomvreter (10 Ampere nominaal; zekering/ASL slaat af bij 16A). Magnetron en gourmetstel zijn ook niet zuinig (vuistregel: elektrisch verwarmen vreet stroom).
5 jaar geleden
Een aardlekschakelaar (ALS) reageert op lekstroom. Dat wil zeggen dat er stroom uit het circuit verdwijnt naar de aarde. Dit kan via de randaarde van de stekker, of bij een niet-geaard apparaat of een niet-geaard stopcontact direct via de meubels / vloer naar de bodem.

Als jouw ALS reageert op het moment dat je een apparaat aansluit, dan zit het probleem in dat apparaat (het gourmetstel) en niet in een apparaat dat al veel langer staat aangesloten (de vaatwasser). Dat de ALS niet opnieuw uitslaat na het loskoppelen van de vaatwasser zegt niets over de vaatwasser. Mogelijk zit er in het gourmetstel, of in het snoer daarvan, een beschadiging of los contactje dat bij beweging kortsluiting veroorzaakt. Controleer het gourmetstel op losse onderdelen (aan de onderkant kijken), beschadigde snoeren of gesmolten delen. Gebruik je een verlengsnoer: ook daar kan het probleem zitten. Het probleem kan ook nog in het stopcontact zitten als daar een snoertje in los zit.

Is niet de ALS maar gewoon de stop (ouderwetse indraaistop of modern schakelaartje) gesprongen, dan kan het zijn dat er teveel vermogen tegelijk was aangesloten. Een vaatwasser, magnetron en gourmetstel moet je niet tegelijk aanzetten op dezelfde groep. Alle stekkers er tegelijk in is geen probleem, maar tegelijkertijd laten werken mogelijk wel, afhankelijk van het vermogen van de apparaten en de capaciteit van de groep. Ook waterkokers, koffie-apparaten, broodroosters en elektrische kookplaten of ovens zijn grote stroomverbruikers en kun je beter niet tegelijk op dezelfde groep laten werken.