waarom gaat het licht zwakker en harder branden?

Ik heb een plaat met drie spotjes 12 Volt. Er zit dus een trafo in 220/12 Volt
Als de lampjes enige tijd branden gaat er steeds een zwakker en dan weer goed branden. Wat kan dat zijn

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Los contact. Fitting niet goed, lamp niet goed vast in de fitting, kroonsteentjes die ergens niet goed vastgezet zijn etc.
Kan ev. ook nog een gaar lampje zijn, makkelijk te controleren door er 2 te verwisselen.
svetivlas
6 jaar geleden
Heb je ze parallel of in serie aangesloten, hoeveel mA is de uitgang van je trafo en hoeveel watt zijn je drie lampjes samen?

Antwoorden (1)

Als er slechts 1 lampje dit gedrag vertoont terwijl de andere 2 gewoon helder blijven branden dan is er slecht contact in de fitting van de knipperende lamp.
Door het warm worden van de lamp zet de voet een klein beetje uit waardoor de pennetjes bewegen in de fitting.
Als daarbij het contactoppervlak met de fitting te klein wordt neemt de weerstand toe en wordt de stroom kleiner.
Daardoor koelt de lamp iets af en komen de pennetjes weer terug op de positie waar weer beter contact is en gaat de lamp weer helder branden.
Bij dit soort spotjes kunnen de aansluitpinnetjes door het slechte contact ook gaan vonken en gedeeltelijk verbranden, meestal verbrandt dan ook het contactklemmetje in de fitting.
Controleer de toestand van de pennetjes van het spotje: ze moeten mooi glad metaal zijn, als één van beide zwart verkleurd en onregelmatig van vorm is dan kun je het spotje beter vervangen voordat ook de fitting verbrandt.