Welke batterijen moeten er in een apparaat waar op staat "9.0v DC / 1200mA"?

Het apparaat werkt zowel op netstroom als batterijen. Er passen 6 AA batterijen in. Maar hoe werkt dit?
- moet dit dan 6 x 1,5 volt batterijen zijn?
- Maakt het ook uit als de batterijen bijvoorbeeld 2000mA zijn ipv 1200?

1.6K
ItisILeClerc
6 jaar geleden
- ja
- nee
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maak je vraag wat concreter door het 'apparaat' te benoemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
rriepp Je haalt hier twee dingen door elkaar. mAh en mA, ofwel capaciteit en stroom. Batterijen worden verkocht met de specificaties van voltage en capaciteit. Bijvoorbeeld:
1,5v 2400mAh. Als je er dan 6 van die batterijen instopt (krijg je 9v 2400mAh). Dan kan je op een apparaat zoals de jouwe welke vraagt om 9v, 1200mA 2 uur op batterijen werken. Immers 2400mAh/1200mA=2h (2uur) Als je 1200mAh batterijen gebruikt kan je er maar 1 uur mee doen. Anders gezegd:
"- Maakt het ook uit als de batterijen bijvoorbeeld 2000mA zijn ipv 1200?"
Is een onjuiste vraag. Je bedoelde:
- Maakt het ook uit als de batterijen bijvoorbeeld 2000mAh zijn ipv 1200mAh? En ja dat maakt uit, maar dan in positieve zin, je doet er dan langer mee. Het apparaat krijgt niet teveel stroom binnen mocht je dat denken.

Het beste antwoord

Er moeten 6 stuks 1,5v batterijen in. Dat mag van elke capaciteit (uitgedrukt in mAh*) zijn hoe hoger de capaciteit van de batterijen hoe langer het apparaat zal werken op die batterijen.

*Batterijen waarop staat 1200mA of 2000mA bestaan niet (of ook daar wordt de verkeerde afkorting gebruikt), je bedoelt dus 1200mAh (wat aangeeft dat de batterij
1 uur lang 1200 mA af kan geven of
een half uur lang 2400 mA of
2uur lang 600 mA.

In realiteit zal het nog weer anders liggen en heel erg afhangen van het gebruik van het apparaat. Stel dat het een foto/videocamera is dan zal deze veel sneller op zijn als je aan het filmen bent, dan wanneer je enkel door de menu's heen bladert. De opgegeven 1200mA zal dus bij het zwaarste gebruik gelden.