Hoe kom ik er achter of mijn tl buis kapot is of mijn starter?

Het zou zonde zijn om een nieuwe tl-buis te kopen als alleen de starter kapot is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Kijk of de starter nog flikkert, zo ja dan is de tl stuk.

Om uit te zoeken of de buis of de starter kapot is kun je eerst proberen de starter uit te wisselen. Let goed op het type starter: er zijn speciale starters bedoeld voor armaturen met 2 tl-buizen en starters voor een enkele tl-buis. Armaturen met twee buizen werken alleen als beide buizen én beide starters heel zijn. Bij één defect onderdeel werkt niets. Starters voor dubbele hebben een typeaanduiding met een D, enkele een S. Als je bij jouw tl-buis bij inschakelen de uiteinden continu geel gloeien dan is vrijwel zeker de starter kapot, je kunt dan de buis starten door de starter los te draaien tijdens het gloeien. Als de buis al heel lang heeft staan gloeien en de uiteinden al duidelijk donker verkleurd zijn dan is de buis ook defect.

Ik ga er van uit dat je een tl armatuur hebt met starter, aangezien je ook starterloze armaturen hebt. Als je starter alleen blijft branden dan zal je starter kapot zijn. Dat kan je testen door een andere starter te pakken en die te gebruiken. Of je simuleert het starter effect door de starter in en uit te draaien. Krijg je de lamp aan hiermee dan is je starter defect( met de lichtschakelaar spelen werkt ook soms). Blijft de tl lamp alleen maar flikkeren en gaat het neon lampje aan en uit in de starter dan is je lamp defect. Ook kan het zijn dat de gloeidraadjes van de tl lamp aan blijven, deze zitten aan de uiteindes van de tl lamp. Als dit zo is zal ook de lamp kapot zijn. Is na het vervangen van de lamp en starter nog steeds geen licht te bekennen dan zal de smoorspoel (voorschakelapparaat) kapot zijn maar dit komt zelden voor ivm slijtage van een lamp en starter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100