Kan ik een reguliere stofzuiger (in plaats van een motorunit) gebruiken in een centraal stofzuigersysteem?

Een centraal softzuigersysteem heeft als voordeel dat er geen motorgeluid te horen is (want die staat bijvoorbeeld in de garage). Bovendien hoeft de motor niet meegesleept te worden.
Maar leverancier vinden dat er een speciale motorunit moet worden gekocht, soms zelf 10x zo duur als een gewone stofzuiger. Ze lijken hetzelfde te doen, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Een belangrijk verschil tussen een gewone stofzuiger en een centraal stofzuigsysteem, is dat bij een gewone stofzuiger de afstand tussen de motor en de zuigmond hooguit zo'n 1,5-2 meter is. De zuigmond en zuigslang zitten immers direct aan de stofzuiger (lees: de motor) gekoppeld. Bij een centraal stofzuigsysteem zal de afstand tussen motor en zuigmond veel groter zijn. Stel dat je motor in de garage staat en je gaat zuigen op zolder, dan is de leiding die daar tussenin zit, veel langer; afhankelijk van de grootte van je huis en hoe de leidingen lopen, misschien wel 15 meter of meer. Omdat de zuigkracht afneemt naarmate de leiding langer is, heb je voor een centraal systeem dus een veel sterkere motor nodig dan voor een gewone stofzuiger. Of dat een factor 10 in de prijs rechtvaardigt kan ik niet beoordelen, maar je kunt dus in elk geval niet zomaar een gewone stofzuiger gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Je verhaal klopt niet.
Dat geldt alleen als je een dun slangetje (stofzuigerslang) gebruikt.
Maar het afzuigsysteem in huis heeft veel "dikkere" slangen.
En de motor hoeft niet sterker te zijn, maar moet mogelijk meer lucht kunnen verplaatsen.
In theorie is dit hetzelfde, in de praktijk niet. Een centrale motorunit heeft een groter vermogen en een groter maximum vacuüm. Er moet een veel grotere afstand worden overbrugd door de leidingen en er is vrij veel vacuümverlies door kleine luchtlekken in alle stofcontacten. Een gewone stofzuiger levert in de praktijk niet voldoende vermogen of zal doorbranden omdat hij steeds op het maximum werkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Een groter maximum vacuum bestaat niet. Het grootste luchtdrukverschil dat je met een afzuiging kunt creëren is 1 atmosfeer.
En die grotere afstanden worden overbrugd door veel "dikkere" slangen, waardoor er helemaal geen grote drukverliezen plaats vinden.
En een stofzuiger loopt altijd op maximum vermogen. Daar is hij op gebouwd.
En de stofzuigermoter en de afzuigmotor worden beide gekoeld door de afgezogen lucht.