Mag een 9 volts batterij ontploffen?

De batterij zat +/- 2 maanden in een rookmelder en is met een enorme knal ontploft.
Volgens Duracell kwam dat om dat de batterij over de houdbaars datum was.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Houdbaarheidsdatum?
Het enige wat ik om batterijen zie staan een een "best before" of andere garantie datum. Nergens zie ik een "na deze datum wordt dit een bom" datum

Het beste antwoord

Dat is de grootste onzin van Duracel een batterij mag nooit ontploffen
ook niet als deze eventueel over de datum is een batterij die ouder is
kan wel kracht verliezen mag daardoor niet ontploffen
ik zou Duracel aansprakelijk stellen voor de eventuele schade
die je heb geleden.
bv een nieuwe rookmelder
en de schade waar deze heeft gehangen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Is het antwoord op de hoofdvraag nou ja of nee?
Inekez1
7 jaar geleden
"een batterij mag nooit ontploffen" Is het antwoord op de hoofdvraag nou ja of nee? Nee dus.
escape
7 jaar geleden
Over onzin gesproken. Als je zo een batterij kortsluit, dan ontploft ie. Niet alleen van Duracell, maar ook van andere merken. Het zou dus ook zomaar aan de rookmelder kunnen liggen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat kan een rookmelder met een batterij doen dat ie ontploft? Misschien als het een rookmelder is die ook op het lichtnet (230V) is aangesloten.
Thecis
7 jaar geleden
@jackd
Waat dacht je van sluiting veroorzaken. Dingen gaan soms stuk, ook rookmelders. De rookmelders die op 230V aangesloten worden hebben meestal ook ee 9V batterij als back-up (als de stroom uitvalt).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kortsluiting kan, maar is het normaal dat een batterij dan ontploft?
Kortsluiting is een veel voorkomend iets, kan al gebeuren als je een 9V blok tegen een schroevendraaier of munt aan legt.
Een potentiële bom in je broekzak lijkt me niet aan de warenwet (o.i.d.) te voldoen.
Thecis
7 jaar geleden
@Jackd
Je wil niet weten waar je overal een bom van kan maken...
Kortsluiting direct aan de stroombron (of wanneer er een trafo in zit aan de primaire kant) is iets wat niet heel vaak voorkomt. Kortsluiting ergens anders wel. Apparaten gaan kapot, soms om "onverklaarbare" redenen. Een (kleine) kortsluiting (op bijv een printplaat) kan daarvoor heel goed verantwoordelijk zijn.
Een kortsluiting hoeft dus niet per definitie grote gevolgen te hebben. Echter, wanneer er kortsluiting bij de stroombron is, kunnen er vervelende situaties ontstaan. Wanneer je geen stoppenkast zou hebben, zou een kortsluiting brand, explosie e.d. kunnen veroorzaken. Hetzelfde geldt in feite voor een batterij. En als de batterij (door de kortsluiting) heel warm wordt (zeker bij een nieuwe volle batterij kan dit gemakkelijk) kan een batterij ontploffen. En dit zal heus niet zomaar in je broekzak gebeuren. We hebben het namelijk niet over kortsluiting van < 1 sec, maar over een sluiting die langere tijd aanhoudt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar mag ie ontploffen of niet?

Andere antwoorden (1)

Nee, goede batterijen (Duracel) ontploffen niet met kortsluiting. Een goede batterij zit zo in mekaar dat hij de druk weg laat lopen als een soort ventiel, precieze werking weet ik niet maar hier hebben ze bij het maken van de batterij allemaal over nagedacht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen ontploffen en "spuiten".