Waarom maken veel koffiemachines zo'n "penetrant" geluid?

Veel koffiemachines, zoals de Nespresso, maken een nogal typerend geluid. Het is hard, doordringend, "brom-ratelend".

Waarom maakt de motor (ik vermoed van de compressor, maar dat weet ik niet zeker) dat typerende geluid? Zou het ook zachter kunnen, en zo ja, wat zou daarvoor nodig zijn?

Toegevoegd na 22 minuten:

Of zou het best zachter kunnen, maar doet de fabrikant dat expres niet omdat de consument die herrie gelijkstelt aan kwaliteit?

paulus811
7 jaar geleden
Leuke vraag. Ik heb op kantoor een Nespresso apparaat op mijn bureau en maak er weinig vrienden mee (maar wel lekkere koffie en dat vind ik belangrijker ;-))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een espressoapparaat is het ook een herrie vanjewelste, heeft daar iig met de druk te maken. Het is vergelijkbaar met een luchtcompressor. Naar mijn idee gewoon noodzakelijk, en zou de herrie verminderen het apparaat lomper en duurder maken.

Antwoorden (1)

Dat komt voornamelijk doordat er een vibratiepompje in wordt gebruikt.

"De vibratiezuigerpomp wordt veel gebruikt in koffiezetapparaten (koffiepadmachines en espressomachines voor thuis). Hij is zelfaanzuigend en mag drooglopen, wat belangrijk is voor koffiezetapparaten met een waterreservoir dat regelmatig leeg raakt. Hij is compact, onderhoudsvrij, en goedkoop. Een praktisch ontwerpdetail is de zuiger die tevens klep is (zuigerklep). De zuigerklep sluit tijdens de voorwaartse zuigerbeweging, en opent tijdens de achterwaartse beweging, zoals bij een fietspomp; hij pompt het water schoksgewijs vooruit."
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Prima antwoord :-)
(+)
SimonV
7 jaar geleden
Interessant! Plus.