Als het water kookt verwarmt de hete stoom een bimetaaltje. Dat bimetaaltje vervormt door de warmte, door die vervorming wordt de elektrische schakeling verbroken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bi-metaal schakelaar bevindt zich direct bij het verwarmingselement in de waterkoker.
Zolang er zich water rond het element bevindt dan kan de temperatuur niet hoger worden dan 100°C.
Zodra het water zó heftig kookt dat er bijna alleen nog maar stoombellen rond het element ontstaan dan loopt de temperatuur van het element hoger op waardoor het bi-metaal de stroom verbreekt.
Verder zit er ook nog een extra smeltbeveiliging bij het element dat er voor zorgt dat bij nóg hogere temperatuur de stroom definitief verbroken wordt als het bi-metaal weigert.