Bestaat er een truukje om een vriezer niet te laten vriezen?

Dus dat er iets veranderd wordt aan de motor/compressor, waardoor hij nog wel verkoeld (als een koelkast) maar niet vriest.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Bordensteker
7 jaar geleden
Als een vriezer niet meer vriest, maar alleen naar een koelkasttemperatuur koelt (wat in principe inderdaad kan), krijg je te maken met condenswater waar geen afvoer voor is. Daar moet je dus iets voor aanpassen. En er zijn nog wel meer dingen waardoor je niet van een simpel trucje kunt spreken.
Anderzijds kun je in principe met een aparte thermostaat de compressor aan- en af laten schakelen. Je kunt de oorspronkelijke thermostaat daarbij desgewenst gewoon laten zitten, want die zal bij deze voor een vriezer ongewoon hoge temperaturen zelf de compressor nooit meer af willen schakelen, dus heeft de toegevoegde thermostaat het nu voortdurend voor het zeggen. Goeievraag kan je de weg wijzen, maar je moet je zelf goed op het onderwerp inlezen voordat je aan zoiets kunt beginnen. Maar er is wel het een en ander op het internet te vinden. Bijvoorbeeld simpelweg door te zoeken op de drie woorden diepvriezer ombouwen koelkast.
Deze bron gaat al op allerlei aspecten in:
https://www.olino.org/articles/2009/01/27/ombouw-diepvries-naar-koelkast/ En omdat diepvrieskisten op zich extra zuinig zijn ten opzichte van diepvrieskasten, lijkt dat soms een nóg beter uitgangspunt, maar aangezien de handigheid van een “koelkist” die aan de bovenkant opengaat voor dagelijks gebruik tegenvalt, wijs ik je ook nog even op een Engelstalige bron die daar aandacht aan besteedt:
http://www.abdallahhouse.com/2013/04/the-super-fridge-upright-freezer.html

Antwoorden (1)

Niet zonder demontage en montage. Je zou de thermostaat moeten vervangen, zodat hij bij andere temperaturen in- en uitschakelt.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt ... ik zat te denken. Ik heb ook een tijdschakelaar. Kan ik daarmee experimenteren? Dus de tijdschakelaar in de stopcontact, stekker vd diepvries er in en dan bijv. instellen dat hij iedere uur een kwartier moet aanslaan. En dan kijken wat er met de temperatuur gebeurt (het mag niet onder het vriespunt komen). En als hij te koud wordt minder regelmatig laten aanslaan en als hij te warm wordt regelmatiger laten aanslaan, totdat ik zo de juiste 'portie' heb. Verder is het natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk hoe snel hij koelt of opwarmt (oa. of hij vol of leeg is en ook of hij regelmatig wordt geopend). Maar dat is niet zo een ramp, als hij maar tussen 1 en 7 graden blijft schommelen. Is dat een goed idee? Van dat tijdschakelklok. Of zou het op termijn toch problemen geven? (Als bijv. omgevingstemperatuur stuk warmer of kouder wordt, alhoewel ik denk dat dat ook verwaarloosbaar is).
jc54
7 jaar geleden
Nee, een tijdschakelaar is geen goed idee.
Overdag als de machine af en toe open gaat zou je hem redelijk in kunnen stellen, maar krijg je
's nachts dat de temperatuur onder het vriespunt komt. Of andersom.
Wisselende omgevingstemperaturen geven ook een verkeerd werking.
Nee, een tijdschakelaar kan een thermostaat niet vervangen.