wie kan mij helpen met mijn probleemmet mijn koelkast Whirlpool ARG 570 / 3 ?

Toegevoegd na 24 seconden:
Goedemorgen,

Op donderdag kwam ik er achter dat onze koelkast warm was. Het lampje bleek heet te zijn dus ik dacht dat de koelkast niet goed was gesloten. Echter sinds die tijd blijft dit probleem. Lampje blijft heet. Lampje gaat wel uit als de koelkast dicht gaat (heb dit gecheckt door te filmen in de koelkast). Het grootste probleem is dat de koelkast niet meer koud wordt. Hij slaat heel af en toe aan en de achterplaat wordt dan iets koud. Maar dit is maar heel even en dan stopt hij weer.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
koelkast is 10 jaar oud.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

In een reactie op het eerder gegeven antwoord is vraagsteller met de nadere ontdekking gekomen, dat de koelkast ineens wél gaat koelen wanneer hij een tik tegen het kapje geeft. Behalve het lampje zit daar ook de thermostaat.

Hieruit valt te concluderen dat de thermostaat blijft hangen: de sensor probeert de thermostaat aan te schakelen, maar deze ‘kleeft’ en trekt niet aan. Daardoor komt er geen spanning op de compressor, dus die slaat niet aan. Dan neemt het interieur van de koelkast geleidelijk de temperatuur van de keuken aan, omdat er helemaal niet meer gekoeld wordt.
Tegelijk blijft er wel een soort stuurstroompje door het relais gaan, dat daardoor flink opwarmt. Dat voel je toevallig vlakbij het lampje, doordat de thermostaat bij het lampje zit. Eerst leek dat lampje schuld te hebben, maar dat is dus niet zo.

Soms schiet het relais wel los, en dan koelt de koelkast enige tijd. Maar zodra het binnen een tijdje gekoeld heeft, slaat de compressor weer even af, en omdat de voedingswaren in de koelkast de lucht binnen snel terug opwarmen, moet de compressor opnieuw aangeschakeld worden. En dat gaat dus vaak niet goed.

Overigens zou ik verwachten dat de “achterplaat” van de koelkast juist warm wordt, tenminste als je de radiator bedoelt die de warmte (die uit het interieur van de koelkast afgevoerd is) overdraagt aan de lucht buiten de koelkast.

De compressor zelf en het koelsysteem lijken nog goed te zijn. Het probleem is de thermostaat (cq het relais daarvan). Daar kun je een nieuwe thermostaat voor kopen via de leverancier of een goede onderdelenzaak. Je kunt er ook een monteur voor laten komen die het aan huis kan repareren. Als je dan correct het typenummer van de koelkast doorgeeft, zou hij in één keer met de goede thermostaat voor kunnen rijden.

Als de koelkast nog betrekkelijk nieuw is, kan het misschien onder de garantie vallen.

De handleiding vindt u desgewenst hier: https://www.gebruikershandleiding.com/Whirlpool-ARG-570/3/preview-handleiding-127130.html?page=0009#af9
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een aanvullende vraag.....ik heb de thermostaat vervangen en de koelkast koelt weer. Echter nu heel koud, op wat voor stand ik m ook zet. Ik heb het idee dat de koelkast nu niet meer uit slaat. Alles is bevroren en de koelkast staat op de laagste stand. Wat kan ik doen?
Bordensteker
8 jaar geleden
Allereerst en voor alle zekerheid: ik ga er van uit dat er niet overmatig ijs op de wanden zit, want dat kan de werking zó verstoren dat een koelkast permanent probeert te blijven koelen. Maar anders moet de conclusie zijn dat de nieuwe thermostaat óf een fout heeft, óf niet correct gemonteerd en aangesloten is. Meer is er hiervandaan met deze symptomen niet te maken.
Immers, aan het eerdere tikken bij de thermostaat, waardoor de koelkast alsnog aansprong, was te zien dat de thermostaat de schuldige geweest moet zijn. Als dan nu de koelkast met de vervangende thermostaat permanent blijft koelen, kan ik alleen maar vermoeden wat ik hierboven schreef. De gebruiksaanwijzing waar ik al naar verwees, stelt op pagina 37:
“Als u de temperatuur in het vak wilt wijzigen, draait u de thermostaatknop:
-- op de lagere cijfers (1-2 / MIN) wanneer u wilt dat de temperatuur in het vak minder koud is;
-- op de middencijfers (3-4 / MED) voor een gemiddeld hoge temperatuur;
-- op de hogere cijfers (5-7 / MAX) voor een koudere temperatuur.
Thermostaat op 0: de functies van het apparaat en de verlichting worden onderbroken.” Ik stel voor om de thermostaatknop dan eens op 0 te zetten. Als het goed is moet de verlichting dan uitgaan en de motor moet stoppen.
En als de knop op 1 of MIN gezet wordt, hoort de motor na enige tijd werken af te slaan.
Als dat niet gebeurt, lijkt me dat een aanwijzing te kunnen zijn dat de thermostaat nu niet goed aangesloten is. Of ook deze is defect – maar dan op een andere manier dan de oorspronkelijke. Bezie het zo: vrijwel élke vervangende thermostaat komt uiteindelijk in de plaats van een die kapotgegaan is.
Van alle nieuwe onderdelen zullen er een (hopelijk heel klein) aantal defect zijn. Die zijn aan de aandacht van de kwaliteitscontrole ontsnapt of zo.
En als die gemonteerd zijn zit de mens zich flink in het haar te krabben!

Andere antwoorden (1)

Als ik dit zo lees, komt bij mij de eerste gedachte van een lekkage (hoe klein dan ook), waardoor koudemiddel weggelekt is. Af en toe krijgt de pomp nog een restje koudemiddel om te verwerken, maar als dat op is, is het weer een tijdje afgelopen met koelen.
Gezien de leeftijd denk ik dat het het beste is om de koelkast te vervangen.
jc54
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Dit lijkt me juist.
Maar het verklaart nog niets over het heet blijven van het lampje, als dat zoals gemeld wél uitgaat als de deur dicht is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beide bedankt voor het meedenken. Ik kwam er net achter dat wanneer ik een tikje geef tegen het kapje waar de thermostaat achter zit hij ineens aan gaat en goed koelt. Achter dat kapje zit ook het lampje. Zou eea met elkaar te maken kunnen hebben?