Wat is de temperatuur van de achterkant van een koelkast?

Wij doen een onderzoek naar temperaturen, en we hebben allerlei dingen geprobeerd, maar we kunnen er nog niet achter komen. Dit is voor een project voor een duurzamer huishouden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat is "de achterkant"? Bedoel je het materiaal van de radiator die daar zit? Of de buizen die door die radiator lopen? Of de vloeistof in die buizen? Of de lucht rondom de radiator? Misschien de lucht die vanaf die radiator wegstroomt? Je moet eerst een heldere beslissing maken over WAT je eigenlijk wilt meten. Pas daarna wordt een meting zinvol.
Bordensteker
8 jaar geleden
De temperatuur van of nabij de achterkant zal in elk geval periodiek enorm variëren aangezien de compressor van een koelkast regelmatig een tijdje aan het koelen is (dan wordt de radiator aan de achterzijde flink warm) en daarna weer een tijdje stilstaat (dan zakt de temperatuur van de radiator op de achterwand weer naar de keukentemperatuur, en mogelijk zelfs iets daaronder).

Antwoorden (1)

Het door mij in mijn eerdere reactie op de vraag veronderstelde “enorm variëren” blijkt reuze mee te vallen. Ik heb de voeler van een elektronische thermometer tussen de achterwand van mijn koelkast en de zwarte radiatorplaat in gehangen. Als de compressor draait loopt de temperatuur daar op naar 39 graden Celsius, en als de compressor afgeslagen is zakt de gemeten temperatuur terug naar een 25 graden. Dat is iets boven de keukentemperatuur, en wellicht te verklaren uit de voorgaande warmte-overdracht op de betegelde binnenmuur erachter, en uit de warmte die nog uit de compressor zou kunnen opstijgen.

Ik had de warmte tijdens het draaien van de compressor hoger ingeschat, omdat ik uitging van de voelbare warmte aan de spiraal zelf. Maar de plaat die voor de warmte-overdracht dient wordt zelf niet zo warm als de af te koelen leiding, en de sensor hangt vrij tussen de achterwand en de radiatorplaat, overigens wel bijna bovenaan.