Waarom mogen (althans in Utrecht) geen plastic DVD-hoesjes in de plasticafvalbak?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K
Amadea
8 jaar geleden
De enig mogelijke reden die ik kan bedenken is omdat die hoesjes al gemaakt zijn van gerecycled plastic. Is wellicht te duur om het opnieuw te recycleren?

Antwoorden (2)

Omdat een dvd-hoesje geen verpakking is, maar productonderdeel.
Uit de bron:
De dvd-doosjes mogen niet bij de kunststof inzameling. Het is geen verpakking, maar onderdeel van het product.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
De bron heeft de essentie niet echt begrepen.
Zie antwoord van pokemon.
voor het verpakken van voedsel wordt PE gebruikt. Polyetheen of ethyleen, dat weet ik even niet meer. Dit plastic smelt bij een bepaalde temperatuur. Een DVD hoesje is van Polypropyleen gemaakt, dat harder is, en dus ook een ander smeltpunt heeft. Bij het recyclen van het PE is dat hoesje nog niet gesmolten als de rest al gesmolten is, en krijg je klonten.