Waarom koelt mijn koel-vriescombinatie niet goed meer?

Ik heb een koel-vriescombinatie van Liebherr. Het bovenste deel is de koelkast, daaronder zit een vriezer met drie laden. De koel-vriescombinatie is ruim 9 jaar oud.
De laatste tijd valt het mij op dat de koelkast niet meer zo koud is als vroeger. Ook de vriezer doet het niet meer zo goed. Voorbeeld: een waterijsje is zo zacht dat ik het met mijn vingers makkelijk kan inknijpen.

Ik heb nu de superfrost-stand ingeschakeld, nu gaat het ietsje beter. Maar dit is natuurlijk geen echte oplossing. Weet iemand mogelijke oorzaken? Kan ik zelf iets doen om een oplossing te zoeken? Of is de beste optie om een nieuwe te kopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Bij een 9 jaar oude koel/vrieskast is het niet vreemd dat deze het niet meer zo goed doet. Dat kan natuurlijk. Waarschijnlijk is de thermostaat kapot. Deze is wel te vervangen. Het ligt er aan waar je deze koelkast gekocht hebt, heb je de bon nog? In dat geval heeft de winkel wel een monteur in dienst die langs komt om de zaak te repareren.

Bel eerst de winkel, vertel je probleem, vraag een prijsopgave en informeer ook naar de prijs van een nieuwe vergelijkbare. Het is nu wel de goede tijd voor het kopen van een nieuwe: het is opruiming, grote kortingen.

Advies
Je kunt proberen een klusser te vinden [een buurman/broer/kennis] die technisch genoeg is om de thermostaat eventueel te vervangen.
Eerst de winkel bellen en informatie opvragen aangaande prijs nieuwe thermostaat en prijs nieuwe koel/vriescombinatie.
Afhankelijk van alle prijzen zul je een 9 jaar oude koelkast, die je misschien nog een jaar of wat hebt, waarschijnlijk beter kunnen vervangen door een nieuwe koel/vriescombinatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, ik heb destijds mijn 12 jaar oude Bauknecht voor 125 gulden laten opknappen [vervanging thermostaat en nog iets] heeft het nog meer dan 10 jaar goed gedaan... zou je ook niet verwachten hè?
Zet alles op een rijtje en ga rekenen, wat is waarschijnlijk wat zijn de feiten wat kost dit en wat kost dat... op mazzel kun je niet bouwen en komt je uiteindelijk wel aan de streep, genoeg weg strepen en uiteindelijk kom je bij het goede antwoord uit...dat wil zeggen : het voor jou goede antwoord. Succes...

Andere antwoorden (1)

Onze vriezer staat in de schuur, als het buiten vriest dan slaat de vriezer uit met het gevolg dat ik zachte producten in de vriezer heb. Ik weet niet als hij bij jou ook in de schuur of in een koude ruimte staat? Voor de winter haal ik de vriezer altijd leeg.