Kun je zonder problemen een slowcooker aansluiten op een tijdschakelaar?

Mijn slowcooker (van Russel Hobbs) kan alleen op high of low stand, en niet na een bepaalde tijd uit.
Nu wilde ik deze aansluiten op zo'n tijdschakelaar, die had ik nog liggen van de kerstverlichting.
Dat als een gerecht 5 uur op low moet, dat ik de slowcooker vast op die stand zet, en dat hij door de tijdschakelaar op het juiste moment aanspringt zodat het eten klaar is als ik thuis ben.

Volgens mij kan ik dit gewoon doen zonder problemen, toch?

Toegevoegd na 14 uur:
Ik heb het nog even navraagd op een forum, en de meeste gerechten die bijvoorbeeld 7 of 8 uur moeten, kun je ook 10 uur doen zonder problemen. Dus ik ga wel even testen, dan kan hij gewoon de hele dag aan.

4.8K
bamibal
9 jaar geleden
Dat betekent dan wel dat je levensmiddelen de hele dag ongekoeld zijn. Dat lijkt me, zeker op warme dagen, wel een risico.
Ritsuka
9 jaar geleden
Vlees enzo moet je altijd eerst aanbraden voordat je het in de slowcooker doet, dus het is dan niet meer rauw.
bamibal
9 jaar geleden
Als je het helemaal doorbakt is het niet meer rauw, maar als het vervolgens een aantal uren ongekoeld én onverwarmd blijft, krijgt het wel de ideale bacteriergroeitemperatuur.

Het beste antwoord

Deze slowcooker is rond de 200 watt, je tijdschakelaar zal dan hoger moeten zijn. meestal staat het er wel op wat het maximale vermogen is dat er op zo'n schakelaar kan worden aangesloten. als dit ruim meer is dan de cooker is er geen probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
goed dat ik het vraag dus, want het wattage heb ik dus totaal niet aan gedacht.
Ritsuka
9 jaar geleden
Mijn tijdschakelaar kan 3400W aan, maar ik heb het tot nu toe gewoon iets langer laten garen en dat gaat ook prima.

Andere antwoorden (2)

Dan moet je kijken of je tijdschakelaar het Wattage van je slowcooker aankan.
Elk verwarmingselement (dus ook je slowcooker) trekt nog al wat stroom.
Als dat geen probleem is kun je het gewoon proberen. Het is namelijk niet zeker dat de slowcooker het pikt. Maar dan gaat er in elk geval niets kapot.
9 jaar geleden
Bij de meeste slowcookers staat in de gebruikshandleiding dat je geen tijdschakelaar mag gebruiken, maar dit zal te maken hebben met aansprakelijkheid, meer dan met functionaliteit.

Houd, zoals in de andere antwoorden beschreven, rekeing met het wattage, en test het altijd eerst waar je bij bent.

Uiteraard staat wat mij betreft in je aanvulling de beste oplossing: laat het langer garen, dan houd je je netjes aan de 'regels' en wordt je gerecht misschien nog wel lekkerder!