van welk materiaal is het touw in de deur van een houtkachel?

deur van houtkachel heeft doorzichtig glas wat is afgedicht met soort touw wat overal los gaat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Bij oude kachels zou het nog asbestkoord kunnen zijn. ( oppassen dus)
Bij de minder oude kachels is dat vervangen door een soort van onbrandbaar koord. dat speciaal voor kachels is gemaakt.
In de loop van jaren gaat dat vaak los zitten en/ of wordt het koord te plat.
Haal het koord er uit en ga er mee naar een kachelzaak, die weet welke dikte je dan moet hebben.
Haal de oude kit uit de rand van het deurtje en met nieuwe kit kan je het nieuwe koord weer plaatsen.
let op, niet alle kachels hebben kit bij hun deurtje- koord.
Verstandiger is , het deurtje en al er uit te halen en met het deurtje naar de winkel en het daar laten doen.
Want het is een lastig werkje (eigen ervaring! )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat touw is van glasvezel zodat het tegen de hitte bestand is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie de bijgevoegde bron/link voor een voorbeeld van een eventuele reparatieset.
Amadea
9 jaar geleden
Bestond dat dan al in de tijd van de houtkachels? Of hadden ze eerst ander materiaal dat later vervangen is door glasvezel? (Ben wel benieuwd wat dat andere materiaal dan was).
bamibal
9 jaar geleden
Vroeger werd het van asbest gemaakt. https://www.stokertje.nl/kachelpedia/kachelkoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik heb geen bron en moet het met mijn voorstellingsvermogen doen. Zo kan ik me voorstellen dat afdichtingen vroeger met klei gemaakt werden. In zijn natte zachte vorm kan de klei tot een perfect sluitende vorm gedrukt worden door simpelweg de deur te sluiten. Daarna kan de kachel gestookt worden en zal de kei hard worden, maar dus wel in precies de juiste vorm. Geen idee of het echt zo gedaan is, maar volgens mij is het plausibel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ah... asbest dus.
Bedankt bamibal :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
of gewoon niks, beetje strak werk leveren en een goeie hendel erop.
Sowieso moet er lucht bij kunnen, dus een beetje "lekken" is niet erg.