Wij zijn op zoek naar een goede magnetron waar we cake en koekjes in kunnen bakken, ook willen we graag knapperige pizza...wie kan ons adviseren?

Losstaande magnetron....geen inbouw.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan moet je kiezen voor een zogenaamde COMBI-magnetron.
Dat is een magnetron die naast opwarmen en koken, ook beschikt over een oven-functie, die je in staat stelt hem te gebruiken voor bakken. Dat gaat namelijk niet in een eenvoudige magnetron, zelfs niet in een hele dure. De manier waarop voedsel wordt verwarmd, is niet geschikt voor het bij veel hogere temperaturen (en veel droger) bakken dat nodig is voor de producten die jij noemt.

Je kunt de magnetronfunctie in sommige gevallen bijzetten (dus oven en magnetron tegelijk) om gerechten sneller te laten garen, maar daarbij loop je wel het risico van uitdrogen. Raadpleeg daarvoor dus goed de handleiding van je COMBI-magnetron of een receptenboek / recept dat speciaal daarvoor geschikt is.

Met uitsluitend magnetron-functie krijg je wel prima cake (die je echter meteen moet opeten, want hij wordt snel oud), maar zonder bruin korstje.
Koekjes in de magnetron wordt door de enorme temperatuur die boter en suiker bereiken vermoedelijk een drama, en levert geen eetbaar resultaat. Wel kun je oude, sloffe koekjes in de magnetron een kleine ' oppepper' geven, evenals oude chips.
Pizza in de magnetron zal nog het meest gaan lijken op een natte dweil met tomatensaus ; ook geen aanrader.

Er zijn magnetrons met alleen een extra grilfunctie, maar die heeft in de praktijk zo weinig nut, dat je beter meteen kunt kiezen voor een goede combinatie magnetron + oven, al dan niet met grilfunctie. Want uiteindelijk is de oven het apparaat dat je eigenlijk nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, een combi-magnetron. Spaart bovendien ruimte, want je hebt 3 apparaten in 1: oven, gril en magnetron. Wij gebruiken zo'n ding al jaren, de gewone oven wordt bij ons niet meer gebruikt, omdat de combi veel handiger en preciezer is met instellen van temperatuur en tijd. De oven gaat tot 250 gr.C, maar je kunt hem ook op 50 gr.C zetten als je bijvoorbeeld zacht geworden koekjes of chips weer knapperig wilt maken. Bij ons gaan en wel eens 4 pizza's tegelijkertijd in als we logees hebben. Aanbevolen!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelf geef ik de voorkeur aan gescheiden apparaten, omdat ik niet zelden EN een of twee gerechten in de oven heb EN een of twee in de magnetron. Ik zou absoluut ruimtegebrek krijgen. Twee combi's zou nog wel eens handig zijn....extra oven of extra magnetron ;-)