Meestal is het condens dat in je koelkast ontstaat. Dit ontstaat meestal doordat de achterwand koelkast het koudste wordt en vocht uit de lucht hier tegen neerslaat. Met name in warme periodes wanneer er meer vocht in de lucht zit is dit te merken in de koelkast. Of als je eten in de koelkast zet die nog erg warm is, dan moet de motor extra draaien om de temperatuur naar beneden te krijgen; in die extra koude lucht slaat condens nog meer neer.

Als het goed is zit onderin je koelkast een afvoergaatje voor water. Kijk even of die niet verstopt is. De condens die naar beneden loopt komt via dit gaatje in een opvangbakje boven de motor van de koelkast (en verdampt vervolgens door de warmte van de motor).

Als er naar je idee erg veel condens ontstaat kan het ook zijn dat de rubber rand van je deur niet meer helemaal sluit. Hierdoor kan er warme lucht in de koelkast komen die tijdens het koelen weer condenseert. Dit merk je ook aan het meer of continu draaien van de motor.