Hoe kan het dat de cv-ketel om de vijf minuten aanslaat?

We hebben een combiketel van conpact. Sinds gister een nieuwe thermostaat knop er op gekregen, het is zo'n draaiding van Honeywell. Nu slaat vannacht de cv ketel echt om de vijf minuten aan! Bloedirritztn want ben nu klaarwakker... Als hij aan slaat maakt hij echt veel herrie, ik word er in elk geval wakker van. Nu maakte hij voordat de nieuwe thermostaat erop kwam ook al wel wat lawaai, maar niet om de vijf minuten.. Ik ben zo bang dat hij straks ontploft ofzo :-O

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
29.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de kraan voor het warme water in bijvoorbeeld de badkamer niet goed is dichtgedraaid, kan de ketel ook steeds aanslaan. Misschien is dat bij jou ook het geval? Of staat de thermostaattemperatuur misschien nog op de dagtemperatuur? (niet teruggedraaid naar nachttemperatuur) Anders de cv-installateur bellen om advies.

Antwoorden (2)

Het zou kunnen dat jouw ketel een boilertje heeft die hij warm probeert te houden door elke 5min. aan te slaan, wellicht kan je dit uitzetten (heet vaak Comfor ofzo).

Ook kan het zijn dat de thermostaat te hoog staat terwijl de radiatorkrannen allemaal dicht staan (dat heet pendelen).

Je thermostaat kan ook nog verkeerd zijn aangesloten.

Ik zou trouwens een intelligente thermostaat monteren die en niet zo'n ouderwets draaiding.

Waarom bel je niet het bedrijf wat die nieuwe thermostaat knop heeft gemonteerd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Die nieuwe Honeywell is een MODERN draaiding, en net zo "intelligent" als de anderen. Hij heeft alleen niet zoveel display, en minder instellingen. Die instellingen moet je dan op de ketel doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah ok. Wist ik niet. Tnx.
Misschien komt het door een simpele schakelaar die kapot is. Dat was bij mij het geval. Mijn cv-ketel sloeg telkens aan en weer af terwijl het nog lang niet warm genoeg was. Na het vervangen van een schakelaar werkte alles weer prima.

Deze schakelaar wisselt tussen het warm maken van het water dat uit de kraan komt en het warm maken van het water in de verwarming. Deze schakelaar bleef telkens maar heel even richting verwarming staan. Dan klapte hij weer terug en sloeg de cv-ketel af. Voordat de schakelaar echt stuk was werkte hij al niet goed. Hierdoor maakte de cv-ketel meer herrie dan normaal, maar leek nog wel goed te werken.