Haal je de hoge aanschafkosten van een warmtepompdroger eruit bij 1x per week drogen?

Ik wil een nieuwe wasdroger aanschaffen omdat de oude niet meer te repareren is. Ik gebruik de wasdroger maar 1x per week. Is een warmtepompdroger dan toch een goede investering of haal ik de duurdere aanschafprijs er niet uit (qua energiebesparing)?
Graag advies!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Op onderstaande website wordt een vergelijking gemaakt met 250 droogbeurten. Als jij 1 keer per week droogt, kun je van 52 weken uitgaan, dus'zo'n 5 keer minder.

Zoals je ziet bespaart een wasdroger t.o.v. een luchtafvoerdroger de helft, zo'n 60 euro. Op een termijn van 5 jaar is dat dan 300 euro. Maar dan vergeleken met 250 droogbeurten.

Bij 1 keer per week wassen haal je de hoge kosten er waarschijnlijk niet uit. Ik droog zelf gemiddeld wel elke dag en zelfs dan vind ik het nauwelijks de moeite waard in vergelijking met een zuinige luchtafvoerdroger.

Toegevoegd na 12 minuten:
Volgens de consumentenbond:

"Door de lagere energiekosten is een warmtepompdroger van €800 ten opzichte van een condensdroger van €500 in 8 jaar terugverdiend, bij 3 keer drogen per week. Bij 1 keer drogen per week haal je dit niet, een warmtepompdroger van €650 verdien je dan wel terug."

Als het mogelijk is om een luchtdroger te nemen met vaste afvoer naar buiten, dan is dat een betere keus. Deze modellen zijn goedkoop en ze drogen sneller. Ik heb de droger zelf in de bijkeuken staan en een gat naar buiten gemaakt. Op zolder is dat vaak niet mogelijk.

De WTA74201NL van Bosch (afvoerdrogers) zijn al te koop voor 375 en kwamen als beste uit de test. Siemens WT34A201NL en Bosch WTA74281NL zijn vergelijkbare modellen.

De consumentenbond heft geen enkele condensdroger het predikaat beste uit de test gegeven, maar de betere in de test zijn ook rond de 400 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zolder kun je door het dak naar buiten na het plaatsen van een dakdoorvoer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, die investering heb je sneller terugverdient.