Hoe kan ik het verhelpen dat het water wat weggepompt wordt uit de wasmachine omhoog komt uit de ketelafvoer?

Sinds kort hebben we de wasmachine naar de zolder geplaatst. De afvoer is aangesloten op de afvoer van de ketel. Met het testen was er geen probleem. Maar gister heb ik de wasmachine aangehad en stond de zolder blank. Wat bleek, het water komt omhoog waar de afvoer van de ketel zit.
Wat is hier een goede oplossing voor? Alle pijpen hebben doorsnee van 40mm.
Voor de duidelijkheid heb ik een foto toegevoegd. De witte pijp is waar het water omhoog komt.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als geen (gedeeltelijke) dan gok ik op een ontluchting probleem.
Sowieso heb ik 2 niet zo nette, maar wel werkende oplossingen, maar die zijn pas nodig als de rest niet werkt. Je foto is niet zichtbaar.. de niet zo nette oplossingen:
1. de diameter van de wasmachineafvoer beperken,
de pomp moet dan harder werken en dat vindt ie mogelijk niet zo leuk, wat snellere slijtage kan betekenen.
2. de wasmachine af laten pompen in een reservoir wat langzaam leeg loopt. Dit kan een uitstortgootsteen zijn of bijvoorbeeld een groot diameter afvoerbuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*gedeeltelijke verstopping ..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waar het wasmachine afvoerslang de pijp in steekt:
zie ik daar een zwart randje?
Het is niet de bedoeling dat het daar luchtdicht afgesloten is. Ging het om veel water? Zou je eventueel nog een foto kunnen maken van waar de witte buis aansluit op de grijze t/m waar de afvoer de vloer ingaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey Jackd, dank je wel voor je antwoorden.
Dat zwarte bij de wasmachineafvoer zat er niet. Maar er kwam ook een klein beetje water boven uit. Toevallig vanochtend luchtdicht gemaakt. Maar dat is dus niet goed begrijp ik. Het was inderdaad erg veel water. Terwijl we de aansluiting eerst getest hebben met gewone waterslang, dat ging goed. Daarna nog de wasmachine vol laten lopen en laten afpompen, ging ook goed. En gister dus na een programma veel water op de vloer. Foto heb ik net gemaakt, ik zal m in de vraag toevoegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat zit de afvoer achter de was machine hoog . Maar dat is niet echt de oorzaak . Een terug slag klepje voor de ketel afvoer ?? Zou dat wat zijn .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die aansluiting van wit op grijs is goed, beetje veel bochten maar dat maakt voor de afvoer van de ketel niet uit. (daar gaat maar weinig water tegelijk doorheen) Ik denk dat er "file" ontstaat voor de 90graden bocht de vloer in.
hier een uitleg die er een beetje op lijkt, met een oplossing.
http://www.broyeurfabriek.nl/a-27758194/aansluit-materialen-toiletten/voorkom-drukverlies-ruime-90-graden-40mm-bocht-per-stuk-4-50/ Wat ook zou kunnen is dat er bij die vloerdoorgang al eens wat meer verandert is en er een keer een tussenstukje o.i.d. in is gezet waardoor de doorgang daar wat nauwer is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oja: die wasmachineafvoer op afvoer hoort niet luchtdicht te zijn, anders wordt er lucht in de afvoer gepompt en komen sifons omhoog en/of leeg te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hoogte van afvoerbuis wasmachine moet lager zitten dan de hoogte van de witte buis (cq van elke buis met open uiteinde).
Bij erg veel wateropstopping treedt de "wet op de communcerende vaten" in werking. ...http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_communicerende_vaten
De hele constructie is sowieso wat vreemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt weer, Zijn er nog andere manieren om het goed aan te sluiten?
En de afvoer van de wasmachine moet toch een bepaalde hoogte zijn, die hoger is dan die van die witte buis. Anders is dat toch te laag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@compris: dan komt het water uit de grijze buis, heeft dus geen zin.
Er kwam trouwens al wat water uit de grijze buis, dus dat wordt dan alleen maar erger dan. Wet van de communicerende vaten geldt ook niet helemaal vanwege (gepompt) stromend water en dus drukverschillen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je die bocht niet kan aanpassen dan kom je vrees ik toch uit bij mijn "niet zo nette oplossingen"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We gaan morgen als eerste de afvoerbuis van de wasmachine wat afzagen tot net boven de wasmachine. De afvoerslang komt boven uit de wasmachine, is dat dan goed? Verder halen we morgen een ontstoppingsveer om te kijken of de buis verstopt zit. Als dat niet werkt gaan we kijken om de bocht te vervangen. Als dat niet lukt, dan gaan we voor het reservoir. Heb je daar nog tips voor? Hoe die aan te leggen. Alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer eerst die dingen maar, daarna kijken of een reservoir nodig is. Die bocht van 90 graden kan je ook met 2 stukken van 45 graden maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle oplossingen ten spijt, maar het water blijft of bij de ketelafvoer omhoog komen, of bij de wasmachineafvoer, of allebei.
Er is geen verstopping, de afvoer hebben we wat minder bochtloos gemaakt.
Onze laatste optie is een reservoir maken. Jackd, kun je uitleggen of heb je een foto hoe dat te doen? Alweer bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik gaf al een hint:
een uitstortgootsteen of bijvoorbeeld een groot diameter afvoerbuis.
Een uitstortgootsteen is het makkelijks en misschien ook handig voor andere dingen? Anders maakt je eigenlijk zelf een uitstortgootsteen.
Dat kan van 1 groot diameter afvoerbuis, bijvoorbeeld 160mm die ja dan met verloopstukken terugbrengt naar 40mm, dan lijm je er nog iets in om de doorgang kleiner te krijgen zodat het water rustig wegloopt. Je kan ook met een iets kleinere diameter en een paar T stukken een letter W maken. zoiets:
http://www.timtim.com/drawing/view/drawing_id/4954 Er zal iets van 15 liter in moeten kunnen.
Een spoeling is rond de 15 liter, er zal meteen al water weg gaan lopen, maar je wilt met sopwater ook iets speling hebben.

Antwoorden (2)

is de afvoer niet verstopt met prut/aanslag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De benodigde diameter van de buis is ook afhankelijk van het aantal en soort bochten. De hoeveelheid water moet er vrij door kunnen stromen, zonder dat er 'kolken' ontstaan in of na een bocht. Een kolk zorgt voor een soort file-effect in het water.

Controleer eerst of er geen verstopping (of halve verstopping, die wel wat later doorlaat maar niet alles in 1 keer) zit. Anders zul je toch moeten zorgen voor een bredere buis en/of een route met minder (scherpe) bochten.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik zie dat er inmiddels foto's zijn verschenen. Probleem zit denk ik bij de 90-graden bocht waar de buis de vloer in gaat. Daar ontstaat stuwing / 'file' in de waterstroom. Vervang de bocht door 2 bochten van 45 graden en maak meteen de aansluiting van de wasmachine lager.
De buis moet tot ongeveer de hoogte van de bovenkant wasmachine komen en de afvoerslang moet dan een stuk in die buis steken. Als de afvoerbuis van de wasmachine iets lager zit dan de opening van de andere buis, dan kan het nooit meer overlopen. Bij verstopping ontstaat dan namelijk tegendruk waar het water uit de slang komt. Een goede wasmachine 'herkent' de tegendruk en houdt dan op met leegpompen. Zit het uiteinde van de slang hoger dan een andere opening van het systeem waar water kan ontsnappen, dan is het water al weggelekt voordat de buis bij de slang vol is komen te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling immi. Wat ik lees als ik zoek naar afvoerslang wasmachine, mag je deze niet verder dan 15 cm in de afvoerbuis stoppen.
De afvoerslang komt boven uit de wasmachine, maakt dit nog iets uit?
De afvoer van de ketel is vrij laag, is dit niet te laag voor de wasmachine? Lees dat deze tussen 60 en 100 cm moet zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste afvoerbuizen hebben een sifon in het staande deel. Dat werkt ook als een 'remmer' voor het water. Steek je de slang te diep in de buis, dan kolkt er continu water terug boven de sifon en zal de machine elke keer ophouden met leegpompen. Vandaar niet te diep. Ook niet te weinig, dan kan de slang tijdens het pompen uit de buis ontsnappen. Het maakt niet uit waar de slang uit de machine komt.
Afvoer van de ketel zit nu vrij laag. Misschien een idee om die naar de zijkant tussen ketel en wasmachine te verplaatsen, daar kan 'ie wat hoger komen. Als je toch alle buis los hebt om de 90-graden bocht bij de vloer te vervangen heb je alle vrijheid om beide afvoeren te maken waar ze het beste uitkomen.