Waarom zit er nooit water in de condensopvangbak van mijn droger?

Onze droger heeft een uitlaat waaraan een slang zit bevestigd en aan het einde van die slag zit een condensopvangbak.
Toch zit er nooit water in deze opvangenbak, terwijl de zolder (waar de droger staat) wel altijd vochtig en warm is na het drogen van een was in de droger.
De slangaansluiting is in orde, daar ligt het niet aan.
Hoe kan het dan dat er toch nooit water zit in de opvangbak?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.2K

Het beste antwoord

De condensopvangbak werkt volgens een afkoelingsprincipe. Je behoort er een laag(je) water in te doen zodat de hete vochtige lucht die er geblazen wordt afkoelt en het water condenseert.

Een andere manier is een blok metaal er in leggen (zoals het ook in een condensdroger gebeurt). Dan condenseert het water tegen het koude metaal aan.

Als er geen water in zit, zal de lucht niet voldoende afkoelen om het water neer te laten slaan (aangezien het gewoon een plastic bakje is) en blijft de bak leeg (en daardoor de zolder dus warm en vochtig). Als de droger maar lang genoeg aan staat, zal de zolder zo nat worden dat het op een gegeven moment langs de muren naar beneden loopt (en er damp in de nok staat).

Bottomline, zet er een laag (ca 5 cm) water in. Dan zal na verloop na tijd er aanzienlijk meer water in zitten.
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, maar omdat er in de bak (meestal zo'n 20 cm hoog) een behoorlijke luchtstroom zit, blaas je de afkoelende lucht direct weer weg en condenseert het ergens anders. Door het water in de bak te doen zorg je ervoor dat het binnen 20 a 30 cm condenseert en niet de rest van de ruimte in gaat (omdat de vochtige lucht er weer uitgeblazen wordt).
Ideaal zou zijn om de lucht door een buis te laten gaan en door de buitenmantel van die buis koud water te laten stromen. Dit is hoe met destilatieopstellingen de "warme lucht" ook gecondenseerd wordt. Het gaat dus er niet om dat het neerslaat, dat doet het altijd wel érgens, maar dat het neerslaat in de beperkte ruimte / afstand die je tot je beschikking hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zit er dan in een condensdroger, die je rechtstreeks op de afvoer kunt aansluiten, een afkoelingsblok in het apparaat zelf?
Thecis
9 jaar geleden
Ja, de condensor.
Deze zit meestal links onderin, het is een blok dat ook schoongemaakt moet worden, anders komt het vol met stof te zitten en werkt het minder goed.
Is meestal een blok (met handvat) van zo'n 10 bij 20 cm, 40 cm diep. Bij de nieuwere drogers, welke zelf kunnen reinigen en betere luchtfilters hebben, hoef je dit blok niet meer zelf schoon te maken.
http://www.verjaal.nl/drogeronderhoud.html