Wat is het verschil in kosten tussen koken op gas en koken op inductie?

Wij willen een nieuwe keuken aanschaffen voor ons nieuwe huis. Het enige punt waar wij nu nog over twijfelen is de kookplaat.

Qua voordelen gaan we erg voor een inductieplaat met eventueel een losse gas wokbrander ernaast. Maar qua kosten (aanschaf en gebruik) neigen we weer naar gas.

Na heel erg veel uitzoeken en rondvragen wil ik het ook hier nog eens vragen. Wat kost, bij gemiddeld gebruik door 2 volwassenen, een jaar lang inductie gebruiken en een jaar lang gas gebruiken?

NB: aanschafkosten, extra groepen maken e.d. hoeft niet meegerekend te worden. Puur en alleen het verbruik.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Bij inductie moet je speciale pannen kopen
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedoel je echt inductie of keramisch? (Zo'n plaat die rood word en heet blijft als de pan er al af is.) Voor het geval dat je keramisch bedoeld.
Ik heb jaren op gas gekookt thuis bij mijn ouders. Toen ik op mezelf ging wonen hadden we keramisch in ons huis. Gas aansluiting is er niet eens. nadelen naar mijn mening van keramisch:
- Blijft lang heet, ook als je de pit zachter zet, duurt het best lang voordat hij wat koeler is.
- De pitten hebben zijn al voor gevormd, de kleinste steelpan die ik heb is te klein voor elke pit, dus er ontsnapt veel warmte en het handvat van de pan word heet.
- 4 grotere pannen (5L) passen niet alle 4 op het fornuis. Datzelfde geld wanneer ik de braadpan erop zet, dan kan er alleen een wat grotere pan op de pit diagonaal er tegenover.
- Duurt langer voordat iets kookt.
- Iets heel erg zacht zetten, gaat vaak minder goed, het is nog altijd heter dan de laagste stand op gas. Voordelen:
- Makkelijk schoon te maken (behalve als het ingebrand is, dat krijg ik niet meer weg) Nadelen gas:
- Kans op gaslek of breuk in de gasslang, deze moet ook om de zo veel jaar vervangen worden.
- Gas kan uitwaaien, al zijn nieuwere fornuizen daar meestal tegen beveiligd.
- Moeilijker schoonmaken, veel losse onderdelen. Voordelen gas:
- Je spullen koken sneller, water kookt bijvoorbeeld sneller dan op keramisch.
- Uit is uit en snel afgekoeld, dus je kan een pan op het fornuis laten staan terwijl je bij keramisch de pan eraf moet halen, anders verbrand je eten, of bakt/kookt het door. Over 14 dagen krijg ik de sleutel voor ons nieuwe huis, mooi dat ik weer terug ga naar gas.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Inductie heb ik geen ervaring mee, ik ken niemand die het heeft. Ik weet wel dat je idd nieuwe pannen moet kopen en dat je zo'n pan niet op een ander fornuis mag gebruiken. (Dus ook niet op een losse gasbrander ernaast.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gasverbruik kost minder dan elektra. Ook in geval van inductie.
Of je er nou echt rijker of armer van wordt betwijfel ik. Er vanuit gaande dat je natuurlijk kookt binnen een huishouden. Gebruik die inspanning liever bij aankoop van bv een nieuwe cv-ketel. Als hobbykok heb ik op alle systemen mogen koken en afhankelijk van hoe belangrijk koken voor je is zou ik zeker ook andere zaken laten meewegen bij je keuze. Gas vind ik nog altijd het fijnst. Het reageert direct en laat zich makkelijk bedienen. T.o.v. gewoon elektrisch komt inductie qua gedrag het meeste in de buurt van gas en is natuurlijk zeer onderhoudsvriendelijk. Het tegenwoordig populaire wokken vind ik een drama op elektrisch.
Ik woon zelf overigens al 10 jaar in een wijk zonder gas, dus ik spreek echt uit ervaring. Sommige dingen bereidt ik liever in de tuin op mijn campingaz dan op de kookplaat. Hou ook rekening met je pannen. Natuurlijk i.v.m. de inductiebodem, maar ook als je nu op gas kookt zijn de pannen niet meer geschikt voor elektrisch. De bodem is hol gaan staan en zal dus geen volledig contact meer maken met de elektrische plaat. Dit zal resulteren in een veel hoger stroomgebruik en ongelijke garing.
paulus811
9 jaar geleden
Doe jezelf een plezier en neem inductie. Er komt geen roet vrij (bij gas wel) dus de keuken blijft veel schoner. Een inductieplaat maakt veel handiger schoon en heeft timerfuncties wat ideaal is bij het koken van rijst, pasta etc. Voor de huidige platen maakt het ook niet meer uit waar pannen op de plaat staan, dus ze staan elkaar nooit meer in de weg. Niet meer twijfelen en inductie aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook is inductie veel veiliger, het reageert op niets anders dan de pannen, het verwarmt de pan, niet de inductieplaat, deze wordt wel iets warm, maar dat komt door de warme pannen. Ook verwarmt inductie olie of water veel sneller, dan op gas. Ik zou niet meer terug willen naar gas. Wel loop je heet risico dat je een extra groep in je groepenkast aan moet laten leggen voor inductie, dat kan flink wat kosten, de plaat zelf is niet zo duur meer. Koekenpannen en een wok voor inductie zijn ook bij de Action te koop.

Antwoorden (2)

Het gemiddelde verbruik heb ik van "milieucentraal" gepikt:

"Gemiddeld verbruikt een gaskookplaat jaarlijks 37 m3 gas. En een elektrische kookplaat maakt ongeveer 200 kWh stroom op."

Inductie is ongeveer 20% zuiniger als een gewone elektrische kookplaat = 160 KWh.

Huidige prijs gas +- 0.62, stroom 0.22 KWh

Bij dit verbruik dus gas: eur. 22.94
Inductie: eur. 35.20

Als je ook niet meer op gas verwarmt (warmtepomp b.v.) kun je dus het vastrecht voor gas ook wegstrepen.

Het maakt dus eigenlijk niet zo bar veel uit, de kosten zitten dus hoofdzakelijk in het aansluiten van de inductie platen en eventueel pannen etc.

Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houd er rekening mee dat de gasprijs sterk afhankelijk is van de olieprijs en andere factoren (veel van ons gas komt uit Rusland).
Electriciteit kan lokaal opgewekt worden met bijvoorbeeld zonnepanelen of windmolens en is dus toekomstbestendig vanuit het 'schaarste maakt duur' principe (gas raakt ooit op).

Dus hoewel de gasprijs lager is dan de prijs van electra (zie berkening hierboven) wil dat niet zeggen dat dit zo zal blijven.

Dan kan je je afvragen: wat is de meest zuinige manier van koken?
Dat is duidelijk koken op inductie. De efficiency van een inductiekookplaat is 80-90%, die van gas 50-60% (bij gebruik van de juiste pannen, is je pan te klein voor de gaspit dan gaat nog veel meer energie verloren). Veel warmte gaat bij koken op gas langs de pannen zo de afzuigkap in, bij inductie wordt de plaat niet verwarmd maar alleen de pannen, wat het grote verschil in efficiency verklaart.

Koken op gas is dan misschien op dit moment iets goedkoper, inductie is zuiniger en potentieel goedkoper in de toekomst.

Daarnaast is inductie veel veiliger dan gas (geen open vuur, geen gasleiding), hygienischer (eenvoudig schoon te maken) en sneller (je water kookt eerder op inductie dan op gas doordat de energie efficienter wordt gebruikt).

Als je de deze 'kosten' ook meetelt dan is koken op inductie zeer het overwegen waard. Bij een combinatie van de twee (zoals je overdenkt) heb je alles wat een (hobby)kok verlangt.