Hoe bepaal ik of het verstandig is om mijn CV te vervangen ?

Als eigenaar van een eigen huis heb ik ook een onderhoudscontract voor mijn cv-installatie.

Inmiddels is het apparaat ruim 15 jaar oud en komt de monteur met het advies het apparaat te vervangen. Dit puur op basis van de leeftijd. Het apparaat functioneert tot op heden storingsvrij.

Het rendement zou naar beneden aan het gaan zijn, volgens de monteur.

Nu is zo'n monteur er natuurlijk bij gebaad om mij een nieuw apparaat aan te smeren, maar ik heb er te weinig verstand van om in te schatten of hij de verkoper speelt, of een terecht punt maakt.

Hoe bepaal ik objectief of het wel of geen tijd is voor een nieuwe ?

Een andere oude vraag gaat over een andere situatie. Dat is een huurhuis en de vragensteller wil gewoon dat haar 20 jaar oude ketel wordt vervangen. De antwoorden bij die vraag helpen mij helaas niet verder.
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/overig/cv-ketel-datum.99317

paulus811
9 jaar geleden
Ik zou je eigen verbruik eens vergelijken met iemand in een vergelijkbare situatie die een nieuwe ketel heeft. Het risico wat je ook loopt is dat de servicemonteur het contract opzegt omdat de ketel te oud is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
15 jaar zonder storing? Ik zou hem nog lekker even laten hangen. Wat kost een nieuwe wel niet? €5000??? (Ik heb nog nooit een ketel gekocht) Hoe lang duurt het voordat je die €5000 hebt terug verdient met het rendament? Kan je naar mijn mening beter vast wat geld sparen en als je ketel wel storing gaat geven hem dan pas vervangen.

Het beste antwoord

De verwarmingswijzer van Milieucentraal biedt na het invullen van enkele vragen een advies op maat. Het hangt er met name vanaf of je huidige CV bijvoorbeeld al een HR ketel is. De nieuwste modellen zullen vast ook weer wat zuiniger zijn in verbruik. Het rendement zal ook in de loop van tijd wat slechter worden van een oude CV. Een nieuwe verdient zich dan sneller terug door het zuiniger verbruik.
Bedenk verder dat je nu gewoon de tijd kunt nemen om rond te kijken naar een nieuwe CV. Een oude CV heeft eerder kans op een storing en is een reparatie niet meer waard. Als midden in de winter de CV defect raakt heb je weinig keus en ben je afhankelijk van de installateur die het snelst de CV kan vervangen of repareren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat ik lees, en dat heb je zelf natuurlijk ook al wel gelezen, is dat een cv-ketel gemiddeld 15 jaar meegaat. Er zijn geen regels of verplichtingen die gelden voor het vervangen van de ketel. Over het algemeen zal "men" goedkoper uit zijn met het vervangen van de ketel na 15 jaar, dan om nog wat jaren door te modderen met reparaties. Het punt is nu dat niemand "men" heet. Je zult zelf moeten gaan rekenen. Wat kost een nieuwe cv-ketel? Kan ik er eentje huren, of leasen? Hoeveel gaan reparaties mij kosten? En vanaf hoeveel reparaties, of vanaf welke interval tussen de reparaties, is het rendabel om een nieuwe cv-ketel te nemen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het apparaat is tot op heden storingsvrij. Maar de monteur spreekt ook over het "rendement" dat omlaag zou gaan. Is dat voor een leek ook te bekijken/meten ?
Cryofiel
9 jaar geleden
Je rendement vertaalt zich direct in je gasverbruik. Je zou jouw gasverbruik (gemiddeld per jaar - neem hierbij niet het afgelopen jaar, dat was een uitschieter met een belachelijk warme winter) moeten vergelijken met het gemiddelde gasverbruik van andere mensen in eenzelfde soort huis, met dezelfde gezinssituatie en hetzelfde gezins-leefpatroon. Als je weet hoeveel gas (of eigenlijk: hoeveel euro's) jij per jaar meer kwijt bent doordat jouw ketel onzuinig is, kun je die jaarlijkse meerkosten vergeiljken met de aanschaf- en installatieprijs van een nieuwe ketel. Zo kun je de terugverdientijd berekenen. Verder is natuurlijk de vulling van je portefeuille mogelijk een factor van belang.
V.w.b. het rendement kan de monteur beter toelichten, is de brander sterk vervuild of gescheurd? is er lekkage in de ketel? enz. het kan van alles zijn.
Als de ketel in goed conditie is bedoeld de monteur dan niet dat een oude ketel een lager rendement heeft, en hoeveel lager is dat dan t.o.v. een nieuwe?
Daar kun je verschillende berekeningen tegen aangooien, hoe hoger je verbruik, des te interessanter kan het zijn een nieuwe te laten plaatsen.
Een onderhoudscontract is eigenlijk een soort verzekering, in de regel (en zeker naar mijn ervaring) betaal je altijd meer dan de werkelijke kosten die je aan een ketel (over de gehele levensduur) kan hebben als je het in eigen regie houd (of je moet wel heel erg veel pech hebben).
Ze komen b.v. jaarlijks de ketel controleren, bij veel merken is dat al lang niet meer nodig.

De ketel kan misschien nog wel 5 jaar probleemloos draaien, je kunt je afvragen wat het risico is als je het apparaat gewoon laat hangen, soms laat men de ketel vervangen omdat ze het risico niet willen lopen dat hij onverwacht de geest geeft, maar als je een houtkachel hebt en/of andere verwarmingsbronnen hoeft dat geen probleem te zijn, douchen kun je misschien een keer bij de buren.

Als je toch van plan bent iets nieuws te plaatsen zou ik de tijd nemen om meerdere mogelijkheden te bekijken, er zijn tegenwoordig zoveel alternatieven op de markt met overdreven hoge rendementen, dat zonder meer een andere ketel plaatsen niet altijd de slimste zet is.