Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een vacuum sealer?

Ik lees bijvoorbeeld bij een apparaat van Princess: "De vacuümpomp van de Princess 492967 heeft een capaciteit van 9 liter/minuut en levert een druk van 85 kpa."

Ik wil er kant en klare maaltijden mee sealen die ik in heet water weer op kan warmen. Maar de capaciteit en druk zegt mij niets. Ik heb eenmaal zo'n ding van lidl gehad maar die vond ik waardeloos.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Let op garantie termijn en lees de test via Google - consumentenbond
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het “vacumeren” kan het door u genoemde apparaat volgens mij (als ik het gegeven letterlijk neem) sowieso een druk van 85 kpa bereiken, en dat is gelijk aan 0,85 bar. Ouderwets gezegd: 85% van de gewone luchtdruk.

Maar misschien moet je het lezen als dat de restdruk in het gesealde pak 15% is, en dat er dus juist 85% van de druk weggezogen is.

Belangrijk lijkt me de vaststelling dat je er dus geen voedsel compleet in bakjes mee kunt verpakken (tenzij het bakje in zijn geheel in de vacuümzak past, maar daar kan dan hoogstens een klein dessertje in). Het moet in folie gehuld worden, waarna het wegzuigen van de meeste ingesloten lucht ervoor zorgt dat de folie nauw tegen het voedsel aan zal komen te liggen. Als een wedstrijdzwempak rond een zwemmer: als de zogenaamde tweede huid. Bij sperzieboontjes gaat dat heel goed, bij spruitjes al wat minder.
Dat nauw aansluiten is ook belangrijk voor het goed kunnen opwarmen in warm water.

De afzuigsnelheid van 9 liter per minuut lijkt me voor huishoudelijk gebruik ruim voldoende, want de inhoud van zo’n vacuümzak met wat voedsel er in zal gevoelsmatig altijd minder dan een liter zijn.
Misschien kan dit nog wel een rol spelen als je er bedrijfsmatig werk mee zou willen doen.