Hoe krijg ik mijn oven goed en geurloos schoon?

Enige tijd geleden heb ik een gratis gasfornuis met oven kunnen ophalen. Deze was zo ontzettend vies dat ik het met HG heb moeten schoonmaken. Vooral de binnenkant van de oven. Sindsdien als ik hem aanzette komt er een misselijk makend chemische geur uit en naar mijn idee kan ik de oven dus niet gebruiken. Wat kan ik nu het beste doen qua schoonmaken en geuren verwijderen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.2K

Antwoorden (3)

Een bak met water even flink opwarmen (150 graden) . Als de hele oven een tijdje nat is geweest, deur open. (Kijk uit met de hete damp). Met een afwasborstel en alleen water de oven boenen.

Als de geur nog niet helemaal weg is, bovenstaande herhalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een klein scheutje azijn in dat water kan helpen de geuren te neutraliseren.
Oven tot 100 graden verwarmen. Dan uitzetten, een bak gekookt water + 1 kopje anmoniak in de oven zetten. Dit in een dichte oven de nacht laten staan. De volgende dag een scheutje afwasmiddel bij het water en ammoniak mengsel en zonder al te veel moeite schrob je je oven blinkend schoon. En geurtjes zijn weg
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wij deden het altijd met soda. Onze afzuigkap was eerst heel vies en toen probeerden we het met soda schoon te maken, met effect. Toen later de oven een opknap beurt nodig had hebben we dit ook met soda geprobeerd. En het resultaat mag er zijn!