Ik neem aan dat je met 'afkoelen' bedoelt dat je een ventilator hoort doordraaien.
Dat gebeurt alleen bij combimagnetrons. De magnetronfunctie werkt niet/niet goed als de lucht in de oven heet is. Daarom helpt de ventilator om je oven snel weer geschikt te maken voor magnetron-gebruik.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovendien zitten inbouwovens vaak naast/tegen de koelkast. Dat is niet plezierig en de tijd dat de oven warm is kan dus beter zo kort mogelijk worden gehouden.

Andere antwoorden (1)

Er zit ergens een thermostaat gemonteerd. Deze schakelt uit zodra de oven zo ver is afgekoeld dat de ingestelde temperatuur is bereikt. Als de oven zo lang blijft koelen, kan het zijn dat deze thermostaat defect is of te laag afgesteld, maar het zou ook kunnen zijn dat de ventilatieopeningen (bijna) dicht zitten, waardoor er eenvoudig minder koel-lucht langs kan stromen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Thermostaat kan ook een andere vorm van thermische schakeling zijn.
jc54
10 jaar geleden
Shewvo
een jaar geleden
Kun je die ook uitschakelen en gewoon het deurtje open zetten.