Hallo ik had een vraag over wegen op de analoge weegschaal weeg ik 120 kilo en bij digitale weeg ik 18 kilo meer hoe zou dat komen?

En is het zo dat hoe zwaarder je bent des te grotet de foutmarge? want me moeder en me zus zijn ook 12 kilogram zwaarder op de digitale.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Een analoge weegschaal werkt met een grote veer binnenin die de wijzer laat uitslaan als je op de plaat gaat staan. Na verloop van jaren kan zo'n weegschaal slapper worden in het mechaniek waardoor deze minder goed uitslaat als je er op gaat staan. Als iedereen in de familie een verschil van 12 kilo heeft dan lijkt het er op dat het echt aan de weegschaal ligt.

Nu is 12 kilo wel erg veel. Als er niemand op staat, staat de wijzer dan echt op 0? Zo niet dan zit er vaak een klein wieltje aan de voorkant of zijkant waarmee je hem weer op 0 kunt stellen. Overigens kan een goedkope weegschaal (analoog of digitaal) een grotere foutmarge hebben dan een duurdere/A-merk. Nu kun je kijken of beide weegschalen wel goed wegen door bv een emmer met 10 liter water op de weegschaal te zetten. Dan zouden beide weegschalen iets meer dan 10 kilo moeten aangeven (1 liter water weegt 1 kilo x10 + gewicht van de emmer).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het algemeen is een digitale weegschaal veel nauwkeuriger dan een (niet geijkte) analoge weegschaal. De ondergrond waarop een weegschaal staat kan van invloed zijn op de meetwaarde. Dit is ook de rede waarom geadviseerd wordt om een weegschaal altijd op een vlakke harde ondergrond te gebruiken. Om te weten welke weegschaal van U het meest nauwkeurig is, zou U zich een keer moeten wegen op een geijkte weegschaal.
jc54
10 jaar geleden
Een kennis van ons had dat ook. Tot bleek dat zijn analoge weegschaal hooguit tot 120 kg kon aangeven. Toen hij op twee weegschalen ging staan, was hij opeens 140 kilo. Misschien is dat bij jou ook het euvel.