Wat bedoelen ze er mee als een koelkast voor inbouw is?

Wat is het verschil?
Betekend het dat hij niet als stand-alone gebruikt kan worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier een stukje uit de online Consumentengids: Inbouw- of vrijstaande koelkast:
Koelkasten kun je in inbouw- en vrijstaande varianten kopen. Een inbouw koelkast koop je vaak in combinatie met een keuken. Hij wordt netjes achter een meubelpaneel weggewerkt zodat de koelkast een geheel vormt met de rest van de keuken. Omdat de ombouw van een inbouw koelkast en het meubelpaneel precies worden aangepast op de koelkast, is het bij het vervangen van een inbouw koelkast lastiger om een model te vinden dat goed past. De keus is dus kleiner dan wanneer je een vrijstaande koelkast wil vervangen. In de test van de Consumentenbond scoren de inbouw koelvrieskasten met 2 deuren op de meeste punten gemiddeld lager dan de vrijstaande koelkasten. Op sommige punten, zoals de temperatuurstabiliteit, doen inbouw modellen het juist wel goed. Meestal heb je in inbouw koelkasten minder ruimte dan in vrijstaande koelkasten. Inbouw modellen zonder vriesvak scoren een stuk beter dan de inbouw koelvriesmodellen. In de koelkasten vergelijker zie je wat de beste inbouw koelkasten zijn. Inbouw koelkasten zijn doorgaans ook wat duurder dan vrijstaande koelkasten. Maar je kunt over de prijs van een inbouw koelkast wel vaak makkelijker onderhandelen als je hem tegelijk met andere keukenapparatuur koopt. Niet alle koelkast merken hebben zowel inbouw- als vrijstaande modellen en niet alle soorten koelkasten worden als inbouwmodel geleverd. Zo zijn side-by-side-koelkasten niet als inbouwmodel te krijgen.

Antwoorden (2)

Een inbouwkoelkast mist de beplating en pootjes die je bij een normale koelkast aantreft. Hij is inderdaad niet geschikt om los te gebruiken. Ondanks dat er veel mist t.o.v. een complete koelkast is ie vele malen duurder. Waarom dat zo is, is een mysterie dat tot nu toe niemand heeft kunnen oplossen.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk wordt een inbouwkoelkast als mooier en luxer gezien dan een stand-alone.
Voor mooi en luxe moet je altijd meer betalen, of dat terecht is of niet.
Als je het simpel bekijkt, mist een inbouwkoelkast onderdelen die een stand-alone wel heeft, waardoor je juist een lagere prijs kunt verwachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het verpakken van een inbouwkoelkast maakt hem duurder. een stand-alone krijgt een kartonnen jas en daar is de kous mee af. een 'inbouw' verpakken is (houten spalken, etc) meer handwerk en arbeid kost geld. daarbij komt ook nog dat de isolatiewand dunner is dan bij een stand-alone maar die moet wel dezelfde waarde halen, dus duurder.
In het kort is een inbouwkoelkast een gewone koelkast die echter zijn jas mist, dus als hij niet in een meubel is ingebouwd is het een gedrocht, wat niet lijkt op een koelkast.