Het verbrandingsproces van een gasstel zou normaliter reukloos moeten verlopen.
Het ontstaan van een oliegeur kan duiden op een tekort aan zuurstof toevoer naar de pitten. De vlammen horen normaal blauw te zijn, zuurstoftekort maakt dat het gasmengsel geler gaat verbranden en een geur gaat verspreiden.
De verbrandingstemperatuur wordt dan ook aanzienlijk lager.

Door een onjuiste verhouding gas/zuurstof krijg je dus een andere vlamkleur en daarbij kan een geur ontstaan doordat gassen onverbrand de ruimte inkomen.

Dit kan ontstaan als de gasregelaars en de aanvoerbuizen of de pitten zelf in het gasstel vervuild zijn geraakt door o.m. vet.

Remedie is dan het grondig schoonmaken van alle onderdelen in het gasstel zelf, dus ook die delen die zich onder de bodemplaat bevinden.
Hierbij kun je dan gebruikmaken van ontvettingsmiddelen en goede reinigingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit ook gehad, een vreemde geur uit mijn gasfornuis zodra ik hem aanzette.
Het bleek het schoonmaakmiddel te zijn waarmee ik de gaspitten schoonmaakte, ik wil je dus adviseren: als deze geur recent is ontstaan en je kunt geen lek vinden, bedenk dan of je recent een ander schoonmaakmiddel bent gaan gebruiken of heb je de gaspitten misschien in de vaatwasmachine gedaan?