Kan iemand uitleggen hoe het warmtepomp systeem in mijn huis werkt en wat ik moet doen om het behaaglijk warm te krijgen?

Het blijft hier kil, de knop met 9 standen staat nu op 6. Op 5 was een halve graad kouder..Ik heb overal vloerverwarming als hoofdverwarming dus heb ook het idee dat ik niet even een raam open kan zetten om te luchten omdat dan de warmte de raam uit vliegt. Daarnaast heb ik ook filters in mijn plafond die volgens mij ook de warmte wegtrekken en de lucht in huis is ontzettend droog. Zijn die filters wel ook voor de verwarming?
Ook hoor ook ik de pomp dag en nacht..ik kan me niet voorstellen dat het goed als als die altijd draait?
Doe of begrijp ik iets verkeerd?
De installateur heeft me enkel de technische handleiding gegeven en benadrukt dat ik zelf echt nergens aan mocht komen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een warmtepomp werkt door ergens warmte weg te nemen, en dit dan te bundelen om het dan naar een ander punt te brengen om het daar af te geven (zoals een koelkast dus). Er bestaan meerdere warmtepompen, degene die warmte onttrekken uit lucht, uit de bodem of uit het grondwater en die geven dan warmte door aan de lucht of aan het water (in jouw geval dus aan het water voor de vloerverwarming).
De luchtfilters onttrekken omgevingslucht van de ruimte om het dan te filteren. Bij een gesloten circuit geeft dit geen warmteverlies, omdat de lucht na filteren terug word uitgeblazen in huis zonder warmte te verliezen buitenhuis. Bij een open systeem (dus propere lucht van buiten word naar binnen gehaald en de vervuilde lucht van binnen naar buiten) is er wel mogelijkheid tot warmteverlies, maar vaak zijn deze systemen zo samen gesteld dat er voor de binnenvlucht naar buitengaat warmteterugwinning gebeurt door dit langs de buis met binnenkomende buitenlucht te sturen, zodat een deel van de warmte word overgezet naar de nieuwe lucht.

Indien de warmtepomp niet genoeg opwarmt naar jouw behoeft, dan kan het zijn dat hij niet genoeg warmte kan onttrekken aan de buitenlucht/grondwater/bodem (afhankelijk van jouw systeem). Het systeem staat nog niet op volle toeren, dus je kan het nog opdrijven (mogelijkheid 1). Het kan ook zijn dat hij niet voorzien is op de te verwarmen oppervlakte (via vloerverwarming heb je ook al eens warmteverliezen). En is je buffervat groot genoeg (vooral voor een lucht water warmtepomp belangrijk, omdat hij warmte onttrekt aan schommelende buitentemperaturen)?

Je kan je ook afvragen of hij nergens warmte verliest (ergens in lek in de isolatie). Dit is soms moeilijk te zien, omdat hij het merendeel onder de grond zit en binnenshuis kunnen ook lekken zijn zodat het warm water ergens lekt.

Het beste kan je dit alles laten controleren door de installateur van de warmtepomp. Indien de klachten blijven, kan je ook naar de concurrentie gaan.

Mijn bron is mijn ervaring met de warmtepomp bij ons thuis, na een jaar miserie zijn we naar een concurrerend bedrijf dat veel dichter bij ons in de buurt ligt, geweest en sindsdien nooit problemen gehad.

En PS: doe iets aan de droge lucht, de ideale luchtvochtigheid is binnen de 40-60%, want droge lucht warmt moeilijker op en als het te droog is is het nog eens ongezond voor jezelf en je familieleden. Te vochtige lucht is dan weer slecht vanwege schimmels en gisten en dergelijke.