Mag ik dingen op de magnetron zetten als ze de ventilatie niet belemmeren en als ik alleen de magnetronfunctie gebruik?

Er staat overal dat dat niet mag, maar ik wil weten waaróm.

Mag er een theekopje op staan? Een blikken dienblad? dat soort dingen...
Waarom wel/waarom niet.
(En uiteraard als ik niet de grill- of ovenfunctie gebruik :-)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik heb een paar dingen op een dienblad erbovenop staan, als ik de magnetron wil gebruiken, til ik even dienblad eraf
Cryofiel
10 jaar geleden
Bij mij ligt er een hele stapel papier bovenop, op een dienblad. De ovenfunctie gebruik ik niet, daar heb ik de oven voor. Bij de magnetronfunctie wordt het apparaat aan de buitenkant nooit heet. Ik zou dus niet weten waarom ik geen dienblad met stapels papier bovenop de magnetron zou mogen zetten.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik gebruik de oude eerste (combi) magnetron van mijn ouders. Er heeft vroeger jaren lang een DE koffiezetapparaat op gestaan, en bij mij ligt er een lading kookboeken op en bakblikken. Hij doet het nog steeds fantastisch!
En hij is minstens 20 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus omdat jullie het niet weten of omdat het bij jullie altijd goed gaat, kan het blijkbaar niet fout gaan?
Als we die redenatie volgen.. hoe kan het dan dat er huizen afbranden? Dat is bij mij nog nooit gebeurt..
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hoofd redenen waarom huizen afbranden: Volgens de brandweerman die onze BHV trainingen verzorgd. 1: Mensen die brandend vet blussen met water.
2: Roken in bed.
3: Ondeugdelijk materiaal voor electra.
4: kaarsen laten branden en er bij weg gaan.
5: Droogtrommels
HeerVoldemort
10 jaar geleden
En hoe zit het dan met een inbouwmagnetron?
Die zit aan alle kanten ingesloten in een kastje...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer een kastje maar eens in het midden van een plank aan te steken met een aansteker.. Dat is een stuk moeilijker dan je verwacht.
Een stapel papier gaat veel makkelijker. Maar dat was mijn punt niet.
Ik heb een droogtrommel en ondeugdelijke elektronica en elektra zooi. Bij gaat het goed, dus volgens jullie redenatie kan het omdat het bij mij goed gaat bij anderen niet fout gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn Senseo staat er gewoon bovenop en daarvoor had ik er een veel zwaarder apparaat op staan en dat kan gewoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit geweten dat dat niet zou mogen! Bij mij staat er al 20 jaar van alles op de combi magnetron en dat ook nog op een theedoek die er op ligt. Ik haal er ook nooit wat af, (behalve bij schoonmaken) ook niet als ik de ovenfunctie of de grill functie gebruik. Bovendien zit het deurtje vastgeplakt met Duck tape.......
Dat mag zeker ook niet?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Lol! Nee dat mag niet haha. Maar Jackd...ik heb niet gezegd dat het bij een ander goed zou gaan. Ik heb gezegd dat het bij mij goed gaat ;-) Maar ja...ik rook ook in bed, en dat gaat ook goed.
Cryofiel
10 jaar geleden
Momo, als je het deurtje vastplakt met tape, kun je nooit meer iets in de magnetron zetten, dus dat is juist enorm veilig! Serieus, hier zou sprake kunnen zijn van onveiligheid. Het deurtje zorgt er niet alleen voor dat de magnetron dicht blijft, het houdt ook de straling binnen. Een loshangend deurtje kan een stralingslek zijn. Nu is magnetronstraling weliswaar niet heel schadelijk (je wordt er hooguit wat warm van), maar uit voorzorg is het toch beter die straling niet te laten ontsnappen. Zolang het deurtje nog goed sluit en niet zichtbaar kapot is, zal het nog wel goed sluiten, maar het is wel een punt om even goed op te letten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij (is een magnetron mnl of vr?) geeft nog steeds het signaal "Deur!" als de deur niet goed dicht zit.
En hoewel de zaak een behoorlijk rammelend geluid maakt, werkt
het nog wel goed.
En ik neem altijd wat afstand als het ding aan staat.
Tja, ik zou eens een nieuwe moeten.
Maar wil ik dan een inbouw (met alle gedoe van dien) of weer
een losse en zo ja wat voor een dan..............
geen zin om daar over na te denken.

Het beste antwoord

Waarom het niet mag, is dat je een mogelijk gevaarlijke situatie creëert.

Je weet precies hoe ie werkt en dat je de oven/grill niet moet gebruiken.
Maar die functie kan wel gebruikt worden, bijvoorbeeld door een kennis of oppas.

In de praktijk is het vooral de fabrikant die zich in wil dekken,
zelfs met de grill een uur aan zal het niet warm genoeg worden om papier op de oven te laten ontbranden.

Een defect in de oven zou wel een gevaarlijke situatie kunnen opleveren in combinatie met iets wat erop ligt.
Dat geldt zelfs voor de magnetron functie:
stel je warmt iets op in een kunststof bak, je wilt het 1 minuut op max zetten, maar je zet het op 1 uur en toevallig gebeurt er buiten iets waardoor je afgeleid bent..

Of de tijm vliegt na 50 sec in de fik
http://forum.viva.nl/forum/Overig/Brand_in_mijn_magnetron__/list_messages/14240

Veiligheidsmaatregelen zijn vooral bedoeld voor als er iets anders mis gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jack, de oven of magnetron per ongeluk op een uur zetten lukt mij niet. Bij de oven moet ik het knopje in blijven drukken en bij de magnetron minstens 30x klikken. Dat verschil merk ik (nog) wel.
Sommige waarschuwingen zijn wel wettelijk verplicht. 't Is waar dat veel waarschuwingen eerder door de fabrikant gegeven worden om zich in te dekken, dan uit zorg om ons welzijn.
Voor degene die zijn hond in de magnetron zet of de kat in de droogtrommel helpen de waarschuwingen niet.
Het voorbeeld van de gedroogde thijm gaat een beetje mank, dat lag niet op de magnetron, maar in de magnetron. Dat het altijd goed gaat, houdt inderdaad niet in dat het niet fout kan gaan. +Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt, die thijm lag inderdaad in de magnetron, als dat iets meer was geweest kan ik me voorstellen dat er vlammen via de ventilatie naar buiten komen of dat de magnetron zelf gaat branden of de dikke vetlaag in een (studenten) magnetron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is de enige reactie die op de vraag ingaat, namelijk: "Er staat overal dat dat niet mag, maar ik wil weten waaróm... ",
Waarmee ik dus bedoelde dat ik wilde weten waarom dat in de gebruiksaanwijzing staat ;-) "In de praktijk is het vooral de fabrikant die zich in wil dekken," lijkt me dus het beste antwoord op de vraag. Dank Jack.

Andere antwoorden (2)

Je mag alles wat je maar kunt verzinnen op een magnetron zetten (op een vliegdekschip na).
Als je de ovenfunctie gebruikt wordt je apparaat heet, dus ik zou er geen zaken opzetten die daar niet tegen kunnen en/of brand kunnen veroorzaken.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plusje voor het vliegdekschip :-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+
Alleen het zou toch raar zijn als het hele apparaat heet word als je de oven functie gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
een onderzeeër mag ook niet.
Bovenop mijn combimagnetron staan de rekjes en bladen van metaal die erin passen. Al 12 jaar geen problemen gehad en nog steeds dezelfde magnetron. En ik ben te lui om ze eraf te halen als de oven aangaat (minstens 6 keer per week). De ventilatiegaten zitten aan de achterkant overiens.