In principe kun je diesel (ook wel gasolie genoemd) stoken in een petroleumkachel. Vaak wijken deze olie brandstoffen op zich niet zoveel van elkaar af, alleen de accijns op de brandstof maakt het verschil. Petroleum is een wat vettere brandstof met een wat hoger vlampunt dan dieselolie.

Het goedkoopst is dan de rode gasolie die vroeger ook als brandstof voor o.m. landbouwvoertuigen en nu nog voor scheepsmotoren wordt gebruikt. Het is gewone dieselolie maar door toevoeging van de rode kleurstof wordt een veel lagere accijns geheven op deze brandstof. De rode kleurstof is dus een zgn. 'marker' om te voorkomen dat dat oneigenlijk gebruikt kan worden in voertuigen die dat niet mogen.
Het is gelijk aan huisbrandolie qua calorische verbrandingswaarde.

Voor de kachel kan het geen kwaad, alleen als het een lont brander is kan de lont bij gebruik van dieselolie eerder opgebruikt zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zou willen zou je er zelfs sla olie in kunnen branden maar omdat deze vloeistof veel te vet is en daarom veel walm afgeeft is dat niet aan te raden. Dieselolie is daarentegen veel schraler, schraler nog dan petroleum. Het hangt dus ook wel van het kacheltype af dat je hebt. Er zijn kachels die een lont gebruiken voor de verbranding en die lonten zullen eerder opgebruikt zijn bij gebruik van dieselolie. Kachels de een 'vergassings' plaat hebben, daar waar de brandstof dus door de hitte in gas wordt omgezet, hebben dat probleem niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een petroleumkachel, een oliekachel, wie heeft dat nog, wie wil dat nog. Wij studenten op kamers in de jaren 60-70 van de vorige eeuw hadden ze en vervloekten ze. Stank stank en uitval. Wat een rotdingen.
Wij gooiden er zelfs slaolie in als het erg koud werd - hielp niet.. die dingen hadden zo'n klein bereik...
Met diesel erin...ik denk niet dat dat verstandig is.